Zmena, ktorá poteší najmä starších vodičov, je na obzore. Povinné lekárske prehliadky pre šoférov sa budú robiť menej často – až od 70 rokov namiesto súčasných 65. Naopak, pre najstarších vodičov prichádza sprísnenie.
Koaličný poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) predložil do parlamentu novelu zákona o cestnej premávke, ktorá má upraviť pravidlá lekárskych prehliadok pre vodičov. Doteraz museli absolvovať lekárske vyšetrenie každý 5 rokov vodiči od 65 rokov. Novela navrhuje zvýšiť túto hranicu na 70 rokov, pričom vodiči nad 80 rokov by mali chodiť na prehliadky častejšie – každé 2,5 roka. Informoval portál Topky.
„Dostupné štatistiky Prezídia Policajného zboru za rok 2023 uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Vzhľadom na túto nízku mieru, zohľadnenie technologického pokroku v podobe bezpečnostných prvkov a systémov v autách a prirodzené zlepšenie ľudí v zmyslovom a kognitívnom vnímaní, naša úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne viesť motorové vozidlo zo 65 na 70 rokov,“ zdôvodnil poslanec Vážny. Zohľadnil pritom aj moderné bezpečnostné prvky v autách a lepšiu kondíciu starších vodičov.
Novinkou je tiež možnosť akceptovať preventívnu prehliadku u všeobecného lekára ako náhradu za povinnú lekársku prehliadku – samozrejme, za podmienky, že lekár vykoná všetky potrebné vyšetrenia a pacient o to požiada.
„Takúto preventívnu prehliadku považovať za náhradu len vtedy, ak fyzická osoba o jej vykonanie výslovne požiada a lekár vykoná všetky úkony ustanovené na posúdenie zdravotnej spôsobilosti vodiča,“ doplnil Vážny.
Bezpečnosť chodcov v ohrození: Prísnejšie pravidlá pre elektrické kolobežky a bicykle
Okrem zmien pre vodičov novela rieši aj bezpečnosť chodcov na chodníkoch. Rastúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek či bicyklov vyvolal potrebu jasne definovať, akou maximálnou rýchlosťou sa môžu pohybovať v priestore určenom primárne pre chodcov.
V návrhu zákona je stanovená hranica rýchlosti chôdze na 6 km/h. Táto regulácia má pomôcť lepšie dokazovať prípadné porušenia pravidiel a zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov dopravy.
„Bude to mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov,“ ozrejmil Vážny.
Novela, ktorá má podporu aj opozičného KDH, je už v parlamente a čoskoro by mohla priniesť výrazné zmeny na slovenských cestách.