Susedná krajina bude prvá v Európskej únii, ktorá zavedie doposiaľ najvyššiu maximálnu rýchlosť na diaľnici. V okolitých krajinách tiež testovali vyššiu rýchlosť, ale výsledok zostal za očakávaním.
Na diaľnici sa budete môcť čoskoro „rútiť“ až 150-kilometrovou rýchlosťou. V Českej republike zavedú na krátkom úseku zvýšený maximálny rýchlostný limit, ktorý bude doposiaľ najvyšší v rámci Európskej únie, informuje Echo 24. Zavedené opatrenie si všimli aj v Nemecku.
Možnosť testovania pre ďalšie úseky
V pilotnom projekte sa Riaditeľstvo ciest a diaľnic (RCD) rozhodlo zvoliť časť diaľnice D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami, ktorá je novo spustená v prevádzke. Od konca septembra zvýšia maximálnu povolenú rýchlosť až na 150 km/h.
RCD už začalo s inštalovaním 42 elektronických dopravných značiek s premenlivým režimom. V praxi to znamená, že za bežnej prevádzky bude v platnosti existujúce obmedzenie 130 km/h, vyššia rýchlosť sa povolí len za priaznivého počasia a pri dobrej viditeľnosti.
„Ak bude pršať alebo pôjde o zimné podmienky, značky sa prepnú späť na 130 km/h,“ uviedla cestná správa. Ide o zhruba päťdesiatkilometrový projekt, ktorý vyjde na 55 miliónov korún (2,25 miliónov eur).
Na úsek sa dopravní experti pozerajú ako na možnosť testovať podobnú rýchlosť aj na ďalších úsekoch diaľnic. V budúcnosti by sa rýchlejší režim mohol zaviesť aj na D1 smerom z Přerova na Ostravu alebo na D11 k Hradci Králové.
Musia byť vhodné podmienky
V okolitých krajinách tiež testovali vyššiu rýchlosť, ale výsledok zostal za očakávaním. „Podmienky, kedy sa bude môcť jazdiť rýchlosťou 150 kilometrov za hodinu, musia byť úplne ideálne. To znamená, že nebude hroziť žiadne riziko. Musí byť dobrá dohľadnosť, nesmie byť mokrá alebo klzká vozovka. Zároveň musí byť plynulá doprava bez kolón a nesmie sa na diaľnici pracovať,“ uviedol Jan Rýdl z ŘSD. Zvýšenie rýchlosti umožnila novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách.
Zdroj: X/@RSD_oficialni
Rýdl doplnil, že systém bude riadený z jedného miesta, čo je národné dopravné informačné centrum, ktoré bude vyhodnocovať, akou rýchlosťou sa bude môcť jazdiť. Kvôli inštalácii premenných značiek je teraz napríklad obmedzená prevádzka na D3 za Českými Budějovicami. Približne na siedmich kilometroch je v oboch smeroch prevádzka sústredená do jedného jazdného pruhu.
Zatiaľ čo Nemecko zostáva výnimkou bez celoštátneho rýchlostného limitu, v okolitých krajinách sa skôr sprísňuje. Rakúsko v rokoch 2018 – 2020 testovalo 140 km/h na diaľnici A1 medzi Viedňou a Salzburgom. Experiment ale ukončila vtedajšia ministerka životného prostredia Leonore Gewesslerová (Zelení) s odkazom na vyššie emisie CO₂.
Ostrá debata o kompromise
Aj Holandsko od roku 2020 znížilo kvôli ekológii maximálnu rýchlosť na 100 km/h počas dňa. Od tohtoročného apríla ale tamojšie ministerstvo dopravy na vybraných úsekoch povolilo návrat k 130 km/h aj v denných hodinách.
Český experiment tak prichádza v čase, keď sa v celej Európe vedie ostrá debata o kompromise medzi pohodlím vodičov, bezpečnosťou a klimatickými cieľmi.
Zástancovia vyššieho limitu argumentujú rýchlejším spojením medzi Prahou a Rakúskom, odporcovia zase varujú pred dopadmi na bezpečnosť a životné prostredie. O tom, či sa „tempo 150“ stane českým štandardom, rozhodnú až výsledky skúšobnej prevádzky.