Slovensko po prvýkrát ponúklo učiteľom možnosť doplniť si vzdelanie na vysokej škole s tým, že školné zaplatí z verejných zdrojov. Ide o stovky eur za každý rok štúdia, ktoré im ušetria. Napriek tomu prejavila záujem len tretina plánovaných pedagógov.
Do školských lavíc sa po celom Slovensku vrátilo približne päťsto učiteľov. Niektorí z nich budú učiť fyziku a ich štúdium potrvá dva a pol roka. Štúdium im prinieslo nové prednášky, ktoré sa konajú aj v piatok a v sobotu, pričom učitelia musia kombinovať prácu a rodinný život. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
Motivácia učiteľov
Jana Buday sa stará o malé dieťa a uvažovala o doplnení vzdelania dlhé roky. „Mám vyštudovanú chémiu a geografiu a prišlo to vhod, keď som zistila, že ministerstvo nám to zaplatí, lebo v podstate je to niekoľko stoviek eur, ktoré ušetríme,“ hovorí.
Stanislava z Vrbového učí biológiu a supluje na fyzike. Samoštúdium vymenila za prednášky. „Experimenty som videla, na internete som trávila naozaj veľa času. Prípravy mi trvali veľmi dlho, a teda potom som už nastúpila sem. Takže už je to o moc ľahšie,“ doplnila.

Fakulty a počet účastníkov
Na bratislavskej Fakulte matematiky, informatiky a fyziky študuje v rámci programu 31 učiteľov. Prírodovedecká fakulta na chémiu externý ročník neotvorila pre nízky záujem. Na Fakulte humanitných vied študuje bezplatne 15 učiteľov.
Plán štátu a záujem učiteľov
Cieľom štátu bolo podporiť 1 500 učiteľov, no nakoniec sa prihlásila len tretina z nich. Program je historicky prvý, kedy štát financuje štúdium učiteľom s cieľom zvýšiť kvalifikáciu a rozšíriť ich odbornosť.
Jednotný portál má zjednodušiť obstarávanie
„Pokiaľ by sme učebnice len prerozdelili školám, všetky by museli obstarávať komplikovane a zložito. Preto sme vytvorili jeden portál, kde sú všetky učebnice s tzv. ministerskou doložkou,“ vysvetlil minister školstva Tomáš Drucker.
Nový systém má podľa ministra umožniť školám vybrať si presne tie učebnice, ktoré potrebujú, a celý proces spraviť rýchlejším a jednoduchším.
Obavy riaditeľov: obmedzená ponuka a dodatočné náklady pre rodičov
Nie všetci riaditelia sú však spokojní. Eva Horníková zo ZŠ Karloveská upozorňuje, že pracovné zošity bez ministerskej doložky môžu z finančného hľadiska zaťažiť rodičov: „Pri tomto systéme nám opäť vypadnú zo zoznamu pracovné zošity, ktoré nemajú ministerskú doložku.“
Riaditeľ ZŠ Zlatá 2 v Rožňave, Richard Szöllös, dodáva: „Ide o to, aby bolo dostatok alternatív učebníc a portfólio nebolo obmedzené, aby si učitelia mali z čoho vyberať.“
Soňa Hanzlovičová, odborníčka na školstvo, dopĺňa, že školy o výber kníh neprídu: „Ministerstvo vysúťaží a nakúpi len tie učebnice, o ktoré učitelia prostredníctvom školy reálne požiadajú. Ak bude potrebná kniha nedostupná, škola ju buď zháňa inde, alebo rodičia si ju kúpia sami.“
Cena a obsah budú rozhodujúce
Pri nákupe učebníc nebude kľúčová len najnižšia cena. Knihy musia byť upravené podľa nového učiva, ktoré sa postupne zavádza vo všetkých školách. Riaditelia sa preto obávajú, že systém môže uprednostniť najlacnejšie, no menej kvalitné materiály, a tým obmedziť pedagogickú slobodu učiteľov.


