Na Slovensku chýbajú stovky pedagógov, najmä na druhom stupni základných škôl. Odborníci varujú pred prehlbujúcim sa problémom a navrhujú riešenia inšpirované zahraničím.
Letné prázdniny sú v plnom prúde, no riaditelia škôl riešia naliehavú otázku: kto bude od septembra učiť? Portál Edujobs.sk k 10. júlu evidoval 1 641 aktívnych pracovných ponúk, z ktorých až 86 % tvorili pedagogické pozície. Takmer polovica z nich pochádza z Bratislavského kraja, kde je situácia najkritickejšia. Informuje o tom portál Nový Čas.
„V Bratislave totiž platy učiteľov nedokážu dostatočne pokryť životné náklady, ktoré sú tu výrazne vyššie, najmä v oblasti bývania. Platy učiteľov sú pritom približne rovnaké v rámci celého Slovenska,“ upozorňuje Michal Rehúš z Centra vzdelávacích analýz.
Kto vlastne učí?
Rehúš vysvetľuje, že najjednoduchším riešením, ako zabezpečiť výučbu, je osloviť niekoho, kto už na škole pôsobí, a navýšiť mu úväzok. Ak to nejde, školy sa obracajú na dôchodcov alebo učiteľov z iných škôl.
„Často sa stáva, že predmet napokon odučia aj pedagógovia, ktorí na to nemajú odborné zameranie,“ uviedol Rehúš. Pri hlavných predmetoch, ako je matematika, slovenčina či anglický jazyk, sa školy snažia získať kvalifikovaných učiteľov, ale možnosti sú čoraz obmedzenejšie.

Peniaze nestačia
Aj keď vláda schválila regionálne príplatky či zvýšenie platov o 7 % od septembra a ďalších 7 % od januára, odborníci upozorňujú, že to nestačí.
„Regionálne príplatky, ktoré vláda schválila, nezlepšili situáciu, keďže ich výška bola nízka a nie sú garantované do budúcnosti,“ tvrdí Rehúš. Podľa neho ide len o dobiehanie strát a „ani tieto naplánované navýšenia teda nestačia na to, aby reálne pritiahli nových ľudí do učiteľskej profesie“.
Náborové príspevky ako riešenie?
Rehúš zároveň navrhuje riešenie inšpirované zahraničím – jednorazové náborové príspevky. „Učiteľ alebo učiteľka, ktorí sa rozhodnú nastúpiť do školy, dostanú jednorazový náborový príspevok – napríklad 10- až 15-tisíc eur. Zároveň by sa zaviazali, že v škole zotrvajú tri, štyri alebo päť rokov,“ vysvetľuje.
Podľa neho tento model v zahraničí pomohol prilákať nových učiteľov a dočasne zmiernil problém. Varuje však, že peniaze nestačia: „Akonáhle uplynie obdobie viazanosti, problém sa môže znova objaviť.“ Podľa neho sú preto potrebné aj ďalšie opatrenia, ako napríklad znižovanie administratívy a odbremeňovanie od dozorov a suplovaní.

Najhľadanejší sú učitelia druhého stupňa
Podrobnejší prehľad na štatistiky poskytla PR manažérka spoločnosti Alma Career Ľubica Melcerová. Podľa nej je „jednoznačne najdopytovanejšia pozícia v školstve učiteľ/učiteľka na 2. stupni základných škôl“. V čase pred koncom školského roka bolo zverejnených až 523 ponúk, na jednu reagovali v priemere len 4 uchádzači.
Druhí najžiadanejší boli učitelia stredných škôl (303 ponúk, 6 reakcií na jednu). V prípade 1. stupňa ZŠ išlo o 202 ponúk a 5 reakcií na inzerát.
V júni bol najväčší dopyt po učiteľoch matematiky (120) ponúk, nasledovali angličtinári (117), fyzikári (60), informatici (57) a učitelia slovenského jazyka a literatúry (51).
Nová top profesia na trhu práce
Melcerová zároveň upozornila na zaujímavý fenomén: „Aktuálne je zverejnených 1 031 ponúk na učiteľov, čo z tejto profesie robí tretiu najžiadanejšiu zo strany zamestnávateľov. Väčší záujem je iba o operátorov výroby a predavačov.“
