Ukrajina sa už nespolieha na Západ: Vyvíja vlastné bomby s dosahom až 100 km

Vľavo na snímke nová ukrajinská bomba, vpravo krajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Zdroj: x.com/@clashreport, TASR/AP- Pascal Bastien, Canva/@claudiodivizia
Reklama

Ukrajinské vojenské velenie sa rozhodlo vziať veci do vlastných rúk. Keďže západná pomoc v oblasti presnej munície nestačí, krajina testuje vlastné klzné bomby s cieľom zvrátiť vývoj na fronte.

Ruská armáda stále častejšie používa tzv. klzné bomby, ktoré dopadajú na ukrajinské pozície z bezpečnej vzdialenosti. Ich ničivý potenciál sa ukázal najmä v oblastiach ako Sumsko, kde sa viaceré obranné línie ukázali ako neúčinné – boli totiž navrhnuté ešte pred érou dronov a presne navádzanej munície. Nedostatok západnej pomoci núti Ukrajinu konať. Píšu o tom aj seznamzpravy.cz. 

Aj keď Spojenci posielajú presnú muníciu ako JDAM-ER, AASM Hammer či GBU-39, objem dodávok je podľa vojenských expertov nedostatočný. Ukrajinská armáda by denne potrebovala približne 100 takýchto bômb. Aj preto sa pozornosť obracia k domácej výrobe.

Prvý ukrajinský prototyp má dosah 60 kilometrov

Spoločnosť Medoid predstavila nový typ klznej bomby, ktorá dokáže zasiahnuť cieľ zo vzdialenosti až 60 kilometrov. Pri zhodení z väčšej výšky by sa dolet mohol zvýšiť na 80 až 100 kilometrov. Ako uvádza Kyiv Post, presný dosah bude závisieť od spôsobu nasadenia. Výrobca zároveň zdôraznil, že elektronika aj riadiace systémy boli navrhnuté nanovo.

Plánovací a riadiaci modul pre 500-kilogramovú bombu sme navrhli sami. Krídla možno nasadiť za niekoľko minút a na výrobe spolupracujú ukrajinské firmy,uviedol pre Defense Express inžinier Oleh Vostrych.

Zdroj: x.com/@clashreport
Zdroj: x.com/@clashreport

Podobná konštrukcia, úplne iný obsah

Zvonku sa nová bomba podobá na americké JDAM alebo ruské UMPK, vnútri je však všetko ukrajinské. Navigačný systém vznikol na domácej pôde, pričom paralelne prebieha testovanie technológie jednej francúzskej firmy, ktorá by mohla zvýšiť odolnosť proti rušeniu. Niektoré špecializované komponenty zatiaľ musia byť dovezené zo zahraničia.
Projekt brzdí nedostatok peňazí

Aj keď prvé testy prebehli úspešne, spustenie sériovej výroby je zatiaľ v nedohľadne. Cena jednej bomby sa pohybuje na úrovni 1,2 milióna hrivien, . Ide síce o nižšiu sumu než pri západných ekvivalentoch, no stále chýbajú prostriedky na masové nasadenie.

Nachádzame sa vo fáze intenzívneho testovania. Prvé zhadzovania z lietadla Su-24 dopadli dobre – čo sa týka doletu aj letovej stability. Kým ministerstvo obrany schváli zaradenie do výzbroje, bude potrebných ešte asi desať skúšobných zhodení,“ dodal Vostrych.

Klzné bomby menia spôsob vedenia vojny

Tieto bomby, ktoré sa na Ukrajine objavili prvýkrát na jar 2024, sa vyrábajú v rôznych hmotnostiach – od 500 kg až po trojtonové verzie. Aerodynamické krídla im umožňujú kĺzať desiatky kilometrov bez pohonu a zasiahnuť cieľ s presnosťou na pár metrov. Ruské lietadlá ich najčastejšie vypúšťajú z vlastného alebo okupovaného územia, no tým zároveň riskujú, že pri chybe zasiahnu vlastné pozície.

Ukrajinská zbraňová nezávislosť naberá rýchlosť

Už v septembri 2024 ukrajinské letectvo otestovalo bombu s vlastným navádzaním. Najnovšie skúšky ukazujú, že krajina napreduje aj bez zahraničnej techniky. Otázne však ostáva, či sa podarí včas zabezpečiť masovú výrobu. V čase, keď sa bojuje o každý kilometer frontu, môžu tieto bomby rozhodovať o tom, kto získa výhodu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia