Ukrajinské nebo čaká REVOLÚCIA, prilieta švédsky ZABIJAK navrhnutý pre partizánsku VOJNU

Na snímke vľavo ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, v strede ruský prezident Vladimir Putin, napravo stíhačka JAS 39 Gripen. Zdroj: TASR/AP - Efrem Lukatsky, Sputnik - Kremlin Pool Photo - Alexander Kazakov, @Justin_Br0nk
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Popri amerických strojoch F-16 a francúzskych Mirage sa ukrajinské nebo dočká aj tretieho, mimoriadne špecializovaného bojovníka. Námestník ukrajinského ministra obrany, generálporučík Ivana Havryliuka, potvrdil očakávané dodávky švédskych stíhačiek JAS 39 Gripen.

Kyjev nezískava len ďalšie lietadlo, ale zbraňový systém, ktorý bol desiatky rokov cielený a zdokonaľovaný s jediným poslaním: prežiť a zvíťaziť v priamej konfrontácii s ruskou armádou. Píše o tom aj portál Pravda.

Hoci sa dlhé mesiace pozornosť sústredila najmä na masívnu platformu F-16, príchod švédskych „okrídlených levov“ predstavuje pre ukrajinské letectvo strategickú výhodu úplne iného druhu. Gripen bol totiž navrhnutý v špecifickom prostredí neutrálneho Švédska, ktoré sa počas studenej vojny muselo pripraviť na scenár, že bude čeliť drvivej presile sovietskeho letectva samo. Táto existenčná hrozba formovala každý aspekt jeho konštrukcie a vytvorila stroj, ktorý sa dokonale hodí na súčasné ukrajinské bojisko.

Zrodený pre partizánsku vojnu vo vzduchu

Základom filozofie Gripenu je švédska doktrína BAS 90, ktorá počítala s totálnym zničením hlavných leteckých základní v prvých hodinách konfliktu. Stíhačky preto museli byť schopné operovať v absolútnej improvizácii. Práve táto vlastnosť z nich robí ideálny nástroj pre Ukrajinu, ktorej letiská sú pod neustálou paľbou ruských rakiet. Gripen nepotrebuje dlhé a bezchybné pristávacie dráhy. Bol skonštruovaný tak, aby dokázal vzlietať a pristávať na krátkych, často poškodených úsekoch diaľnic či provizórnych plochách. Rozptýlenie lietadiel po celej krajine dramaticky zvyšuje ich šancu na prežitie.

Rovnako dôležitá je aj jeho prevádzková nenáročnosť. Kým moderné západné stroje si vyžadujú početné tímy vysoko špecializovaných technikov, Gripen bol optimalizovaný pre bleskovú údržbu a prezbrojenie v poľných podmienkach. S minimálnym vybavením ho dokáže pripraviť na ďalší let malá skupina personálu, dokonca aj vojaci základnej služby, a to v priebehu niekoľkých minút. Na bojisku, kde každá sekunda na zemi zvyšuje riziko zničenia, je táto schopnosť na nezaplatenie.

Okrem odolnosti a flexibility prináša Gripen aj brutálnu efektivitu. V porovnaní s F-16 sú jeho prevádzkové náklady takmer polovičné, pričom jedna letová hodina stojí približne 4 000 dolárov. Pre vojnou vyčerpanú ekonomiku je takýto rozdiel absolútne zásadný.

Nejde však len o peniaze. Toto jednomotorové lietadlo 4,5. generácie spája vďaka kombinácii delta krídla a predných „kačacích“ plôch výnimočnú obratnosť s pokročilou avionikou. Jeho systémy elektronického boja a radar boli od začiatku vyvíjané s cieľom aktívne rušiť a ničiť práve radarové systémy ruskej výroby.

Trojitá posila, no aj trojitá logistická výzva

Integrácia troch odlišných typov západných stíhačiek však predstavuje pre ukrajinské sily aj obrovskú logistickú záťaž. Výcvik pilotov a technikov, zabezpečenie náhradných dielov a údržba troch rôznych systémov sú extrémne náročné. Napriek tomu Kyjev vníma prínos Gripenov ako nenahraditeľný.

JAS 39 Gripen. Zdroj: x.com/@front_ukrainian

Tieto stroje môžu byť okamžite nasadené na lov ruských dronov Šáhid a riadených striel, ktoré terorizujú ukrajinské mestá. Vďaka kompatibilite so strelami Meteor, ktoré dokážu zasahovať ciele na extrémne veľké vzdialenosti (mimo vizuálneho dosahu), sa z nich stáva aj smrtiaca zbraň pre útoky na ruské veliteľské stanovištia a logistiku hlboko za frontovou líniou.

Hoci prvý prototyp vzlietol už v roku 1987 a do služby bol zaradený v roku 1997, stroj prešiel neustálou modernizáciou. Svoje bojové kvality preukázal v roku 2025, keď ho Thajsko nasadilo v konflikte s Kambodžou. Skúsenosti boli natoľko presvedčivé, že thajská vláda si okamžite objednala ďalšie kusy, aby nimi nahradila svoju starnúcu flotilu F-16.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia