Bratislavská hlavná stanica, ktorá sa roky označovala ako „hanba Slovenska“, sa konečne dočká rekonštrukcie. Namiesto sľubovanej veľkej modernizácie však železnice pripravili menší facelift za 20 miliónov eur, ktorý zahŕňa opravu fasády, interiéru aj technického zázemia.
Cestujúci sa konečne môžu tešiť na modernejšiu a bezpečnejšiu stanicu. Rekonštrukcia priniesie čistšie prostredie, kvalitnejšie občerstvenie a zákaz predaja jednorazového alkoholu. Napriek tomu nástupištia, podchody a samotné koľaje ostanú nezmenené, pričom komplexná modernizácia stanice je zatiaľ v nedohľadne.
Facelift príde po rokoch zanedbania
Od posledných väčších úprav stanice, novej čakárne a čiastočnej opravy fasády, sa výraznejšia zmena neudiala. Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik sľubuje, že tentoraz je plán jasný.
„Nie vždy tie rekonštrukcie boli podarené. Dnes už máme jasnú predstavu, čo chceme a čo očakávame od tejto obnovy,“ uviedol pre stanicu TA3.
Cena projektu sa ocitla pod paľbou kritiky
Nie všetci sú s plánom spokojní. Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej upozornil na vysoké náklady projektovej dokumentácie.
„Hneď prvé čísla, ktoré ste povedali, ma zarazili. Ak sa súťaží projektová dokumentácia za dva a pol milióna eur pri predpokladaných investičných nákladoch 20 miliónov, je to veľmi vysoká suma,“ povedal.
Mesto Bratislava však sľubuje spoluprácu: „Podporíme každé úsilie štátu o to, aby Bratislava mala kvalitnú hlavnú stanicu a kvalitné železničné napojenie,“ uviedol hovorca Peter Bubla.
Železnice chcú tentoraz skutočne zmeniť tvár stanice. Niektorým prevádzkam už vypovedali zmluvy a pripravujú zákaz predaja jednorazového alkoholu.
„Predávať jednorazový alkohol na stanici je vrcholne nevhodné – pokiaľ teda nechcete skoncentrovať tých, ktorí tam prídu na panáka,“ vysvetlil Bednárik.
Po dokončení rekonštrukcie by mali pribudnúť kvalitné prevádzky s občerstvením a seriózne potraviny.
Limitovaná modernizácia
Rekonštrukcia sa dotkne fasády, interiéru a technického zázemia, no nástupištia a podchody zostanú v pôvodnom stave. Podľa Mateja je dôležité, že aspoň niečo sa hýbe po rokoch čakania: „Je dobre, že došlo aspoň k takémuto rozhodnutiu. Desať, pätnásť, dvadsať rokov sme len čakali na veľkú modernizáciu, ktorá stále neprichádzala-“
Dokončenie faceliftu sa plánuje do roku 2028. Kompletná prestavba vrátane výhybiek a rozšírenia kapacity je však zatiaľ nereálna, nakoľko by si vyžiadala miliardové investície. Bednárik dodáva: „Toto je správne rozhodnutie, lebo nemôžeme očakávať, že v horizonte piatich až desiatich rokov dôjde k tej veľkej modernizácii.“