Riaditeľ cestovnej agentúry Happy Travel, Roman Berkes, ktorý bol zároveň donedávna aj prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr, sa v utorok 1. júla ocitol uprostred nečakanej krízy. Jeho cestovná kancelária oficiálne vyhlásila krach, čo viedlo zároveň k jeho odstúpeniu z funkcie v spomínanej asociácii. Táto správa vyvolala výrazné ohlasy a rozruch naprieč celým Slovenskom.
Berkes sa momentálne sústreďuje najmä na zabezpečenie návratu klientov, ktorí sa v danom čase nachádzajú v zahraničí. Cestovná kancelária využíva svoje vlastné lietadlá na to, aby doviedla ľudí späť domov, pričom pre tieto lety sú uhradené zálohy leteckým spoločnostiam, s ktorými má agentúra partnerské vzťahy. Všetky záväzky voči týmto klientom sú teda splnené, čo umožňuje týmto ľuďom dokončiť svoje pobyty bez väčších komplikácií, hovorí Roman Berkes v rozhovore pre tvnoviny.sk.
Prvé lety s návratom sa začali už v deň oznámenia úpadku a naďalej budú pokračovať ďalšie lety z destinácií ako Turecko či Egypt. Väčšina z týchto letov sa financuje z depozitov uložených u zahraničných partnerov.
V prípade, že tieto finančné zdroje nebudú postačovať, vstúpi do hry poisťovňa, ktorá cestovku pre prípad úpadku poistila, pričom aj zabezpečenie týchto letov bude agentúra naďalej aktívne podporovať. V zahraničí sa v súčasnosti nachádza viac ako tisíc klientov tejto cestovnej kancelárie.
Ďalší už nevycestujú
Na druhej strane, už nie je možné, aby ďalší zákazníci cestovali na zájazdy, ktoré si zakúpili. Kvôli vyhláseniu úpadku boli totiž zrušené všetky služby vrátane leteckej dopravy, čo znamená, že ľudia, ktorí mali v pláne vycestovať, už nemajú možnosť odletieť.
Táto situácia vyvolala negatívne reakcie od niektorých klientov, ktorí si zájazdy kúpili ešte v deň, keď sa o krachu verejne informovalo.
„Tí, ktorí si kúpili zájazdy, už nevycestujú. Žiaľ, je to problém. Tým, že cestovná kancelária bola nútená vyhlásiť úpadok, boli zrušené všetky služby v zahraničí, aj letecké služby. Tým pádom nemôžu na svoje pobyty odletieť,“ vraví.
Roman Berkes priznal, že situácia bola mimoriadne zložitá a že počas svojej kariéry sa už stretol s rôznymi krízami, či už v podobe politických nepokojov, teroristických útokov alebo iných nepredvídateľných udalostí. Napriek tomu sa snažil všetko zvládnuť a nájsť riešenie až do posledného momentu. Ešte dva dni pred vyhlásením úpadku veril, že sa podarí dohodnúť s partnermi a získať potrebnú finančnú podporu, ktorá by umožnila udržať agentúru v chode.
Rokoval a čakal na rozhodnutie pomoci do posledných hodín, no keď neprichádzala, nemal inú možnosť, než podať oficiálne vyhlásenie o úpadku.
„Situácia bola komplikovaná, to priznávam. Takéto situácie som pri cestovných kanceláriách aj ja osobne za tie roky pôsobenia zažil viackrát, z rôznych dôvodov – nepokoje, rôzne krízy, teroristické útoky. Situácia sa vždy menila, boli horšie časy a potom sa zlepšili. Teraz problémy boli, no do poslednej chvíle som sa snažil tú situáciu zvrátiť. Do dňa úpadku – respektíve dva dni predtým – som ešte nepochyboval o tom, že sa to podarí a dohodnúť sa s partnermi, dostať finančnú injekciu a celé to udržať. V posledný deň som do nejakej 14. hodiny rokoval a čakal na posledné rozhodnutie, či dôjde k pomoci. Nanešťastie, takéto rozhodnutie nepadlo a už som neotáľal a úpadok sme vyhlásili,“ vysvetľuje Berkes.
Uvidia klienti svoje peniaze?
Mnohí klienti, ktorí si zájazdy zaplatili z vlastných úspor, sa teraz obávajú, či svoje peniaze ešte uvidia späť. Berkes vyjadril hlboké pochopenie pre ich situáciu a ľútosť nad tým, že dovolenky, ktoré mali byť riadne zabezpečené, sa neuskutočnia.
Riešenie pre týchto ľudí by mala priniesť poisťovňa, ktorá kryje insolventnosť agentúry, avšak proces vybavovania nárokov je náročný a zdĺhavý.
Klienti sú povinní obrátiť sa na poisťovňu a predložiť všetky potrebné dokumenty a vyplniť formuláre podľa jej pokynov.
Poisťovňa má na vyhodnotenie a spracovanie nárokov zákonnú lehotu, ktorá môže trvať až šesť mesiacov, a až potom, prípadne počas tohto obdobia, sa začnú vyplácať náhrady klientom.
„Klienti sa musia obrátiť na poisťovňu, ktorá kryje našu insolventnosť. Je potrebné vyplniť príslušný formulár a doložiť všetky náležitosti, ktoré poisťovňa vyžaduje. Následne sa budú tieto žiadosti spracovávať,“ uvádza Berkes.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)