Zákaz používania mobilných telefónov a iných elektronických zariadení na školách v Holandsku priniesol pozitívne výsledky v sústredení žiakov.
Holandsko zaviedlo od 1. januára 2024 zákaz používať mobilné telefóny v školách. Nariadenie sa vzťahuje aj na základné školy. Hoci sa plánovaný zámer nestretol najskôr s pochopením, po analýze dát, ktorú si objednala holandská vláda, sa ukázalo, že zákazy smartfónov zlepšili vzdelávacie prostredie, píše The Guardian.
Národné smernice, zavedené v januári 2024, odporúčajú zákaz smartfónov v triedach a takmer všetky školy to splnili. Takmer dve tretiny stredných škôl žiadajú žiakov, aby si nechali telefóny doma alebo ich uložili do skriniek, zatiaľ čo telefóny sa odovzdávajú na začiatku hodiny v jednej z piatich škôl.
Výskumníci oslovili 317 vedúcich pracovníkov stredných škôl, 313 základných škôl. Stredné školy uviedli, že deťom sa zlepšilo sústredenie až o 75 %, sociálne prostredie bolo lepšie o 59 % a niektoré uviedli, že sa zlepšili ich celkové študijné výsledky (o 28 %).
Dr. Alexander Krepel, výskumník z Kohnstamm Instituut, uviedol, že interakcie medzi žiakmi zaznamenali najväčšie zlepšenie. „Nie je možné tajne odfotiť niekoho v triede, a potom to šíriť v skupine WhatsApp, takže dochádza k zvýšeniu sociálnej bezpečnosti,“ povedal. „Najmä počas prestávok medzi hodinami boli študenti na svojich telefónoch a teraz sú nútení rozprávať sa… Možno sa aj trochu častejšie hádajú, ale školy, učitelia a študenti sú celkom spokojní s tým, ako je atmosféra lepšia.“
Počiatočné obavy týkajúce sa zákazu sa ukázali ako neopodstatnené, uviedla Freya Sixma, hovorkyňa rady pre stredoškolské vzdelávanie, ktorá zastupuje školy a správne rady. „Najprv bolo dosť protestov zo strany škôl, učiteľov, študentov, rodičov, otázok o tom, ako to všetko bude fungovať,“ povedala. „Ale teraz vidíte, že v skutočnosti sú všetci celkom spokojní.“
Štúdia ukázala, že v špeciálnych školách, kde možno udeliť výnimky pre zariadenia na podporu učenia, približne polovica uviedla, že zákaz mal pozitívny alebo veľmi pozitívny účinok. V základných školách smartfóny nemali pred zákazom veľký vplyv, ale štvrtina sa k nemu vyjadrila pozitívne.
Mariëlle Paul, ministerka pre základné a stredné školstvo, uviedla, že národné usmernenie pomohlo disciplíne v triede. „Učitelia a vedúci pracovníci škôl uviedli, že ak by si jednotlivý učiteľ chcel zakázať mobil vo svojej triede, vždy by to bola téma na diskusiu,“ povedala. „Neskúsenejší učitelia by mali problém to presadiť.“