Dlhodobou ambíciou Európskej únie je výrazne znížiť počet obetí dopravných nehôd až na nulu, a to do roku 2050. Tento cieľ, známy ako Vízia nula, považuje akékoľvek úmrtie či ťažké zranenie na cestách za neprijateľné.
Reálny vývoj však naznačuje, že sa ho podarí dosiahnuť len ťažko. Väčšina členských krajín EÚ zaostáva za očakávaniami a Slovensko v tomto smere nie je výnimkou. Týždenník TREND sa preto rozhodol analyzovať aktuálne štatistiky a trendy v oblasti dopravnej nehodovosti v rámci svojho analytického seriálu TREND Týždňa, pod vedením skúseného dátového novinára Janka Michala. Jeho zistenia poukazujú na to, že vízia bez obetí sa vzďaľuje realite čoraz viac.
Situácia na európskych cestách je alarmujúca
V roku 2023 zomrelo na cestách v krajinách EÚ približne o tisíc ľudí viac než pred piatimi rokmi. Výnimočne priaznivý bol rok 2020, keď obmedzenia súvisiace s pandémiou viedli k výraznému poklesu dopravy a tým aj nehôd. Po uvoľnení opatrení sa však štatistiky rýchlo vrátili na pôvodnú úroveň a odvtedy sa zlepšujú len veľmi pomaly.

Medziročný pokles v uplynulom roku predstavoval len tri percentá, čo je podľa eurokomisára pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch Apostolosa Tzitzikostasa síce krok správnym smerom, ale zďaleka nedostatočný. Ak sa bude pokračovať v tomto tempe, Európa sa k Vízii nula nepriblíži ani do konca tohto storočia.
Ani slovenské cesty nie sú výnimkou. Medziročne sa síce zaznamenali mierne zlepšenia, no z hľadiska cieľov do roku 2030 sú tieto zmeny nedostatočné. V roku 2023 polícia evidovala 11 671 dopravných nehôd, o rok neskôr ich počet klesol len o niekoľko stoviek. Počet ľahko zranených osôb sa znížil len nepatrne a aj pri ťažkých zraneniach či úmrtiach išlo o minimálne rozdiely. Slovensko si pritom stanovilo cieľ znížiť počet usmrtených na maximálne 112 a ťažko zranených na najviac 457 ročne.
Najrizikovejšie úseky
Podrobnejší pohľad na štatistiky odhaľuje aj ďalšie znepokojujúce súvislosti. Najrizikovejšie úseky ciest sú najmä tie, ktoré spadajú pod kategóriu ciest I. triedy, a najviac smrteľných nehôd sa stáva počas popoludňajšej dopravnej špičky v pondelok a v piatok. Výrazne viac obetí tvoria muži, pričom k hlavným príčinám nehôd patrí nerešpektovanie pravidiel zo strany vodičov a neprimeraná rýchlosť.

Hoci počet nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu či drog mierne klesá, stále ide o výrazný podiel. Až 96 % z týchto prípadov tvorí konzumácia alkoholu.
Polícia poskytla redakcii TRENDU rozsiahle údaje o dopravných nehodách zaznamenaných medzi januárom 2023 a májom 2025. Dáta ukazujú, že najkritickejšími oblasťami sú veľké mestá a hlavné dopravné ťahy. Mesto Nitra v tomto smere vystupuje ako najproblematickejší región – zaznamenáva najvyšší počet nehôd nielen v absolútnych číslach, ale aj v prepočte na počet obyvateľov. V porovnaní s Trenčínom, kde pripadá približne 2,5 nehody na tisíc obyvateľov, je v Nitre toto číslo až štvornásobné.
Počas sledovaného obdobia sa v Nitre odohralo päť smrteľných nehôd, zatiaľ čo v Banskej Bystrici nebola zaznamenaná ani jedna. Zaujímavé pritom je, že všetky tieto krajské mestá majú podobnú dopravnú infraštruktúru, vrátane prítomnosti diaľnic a vysokého denného objemu áut na hlavných uliciach.
Strata pre štát
Dopravné nehody však nepredstavujú len tragédiu pre jednotlivcov a ich rodiny, ale aj značnú ekonomickú záťaž pre štát. Výskumný ústav dopravný ešte v roku 2020 vyčíslil, aké náklady vznikajú spoločnosti v dôsledku zranení a úmrtí na cestách.

Jeden prípad ľahkého zranenia znamená stratu vo výške približne 22-tisíc eur, pri ťažkom zranení je to už 310-tisíc a pri úmrtí viac než 2,25 milióna eur.
V roku 2020 dosiahli celkové náklady spôsobené dopravnými nehodami v Slovenskej republike hodnotu 954 miliónov eur. V roku 2024 sa tieto výdavky odhadujú už na približne 1,3 miliardy eur.
Z vyššie uvedených údajov vyplýva, že ak chce Slovensko i celá Európska únia naplniť ambicióznu Víziu nula, bude potrebné nielen dôslednejšie presadzovať dopravné pravidlá, ale aj zásadne zmeniť prístup k bezpečnosti na cestách, dopravnému plánovaniu a prevencii. Inak sa táto vízia môže zmeniť len na nerealistický sen.