Upozornil, že výška vládnej pomoci je taktiež nejasná, napríklad v Maďarsku pri stavbe baterkárne v Debrecíne (jedna miliarda eur, 1000 pracovných miest) vláda poskytne investičný stimul 37,5 milióna eur.
Podčiarkol, že táto investícia spolu s ďalšími nedávno oznámenými (Volvo, Porsche, ale aj o niečo menšie, napríklad v oblasti tepelných čerpadiel) posúva Slovensko správnym smerom v oblasti zelenej transformácie.
„Nesmieme tiež opomenúť, že pri výrobe elektromobilov sa svet stále do veľkej miery spolieha na Čínu. Podľa niektorých zistení Čína kontroluje asi 41 % svetovej ťažby kobaltu a 28 % lítia, čo sú dva kľúčové prvky pre výroby elektromobilov. Okrem toho v ďalšej fáze procesu výroby, spracovaní, má Čína má pod kontrolou až dve tretiny svetovej kapacity na spracovanie kobaltu a takmer tri štvrtiny rafinačnej kapacity lítia,“ dodal Horňák.
„Keďže ide len o memorandum, cenu, ktorú zaplatia občania, ešte nepoznáme. Samozrejme, z pohľadu vývoja automobilového priemyslu je takáto investícia dôležitá. Prechod na elektromobilitu nastane bez ohľadu na súčasnú ekonomickú výhodnosť. Pre baterkáreň je určite prínosom, že vysoký podiel jadra v slovenskej energetike umožňuje nízku emisnú stopu výroby. Ak by sme predpokladali, že fabrika bude vyrábať batérie s kapacitou 60 kilowatthodín, hovoríme o 333.333 batériách ročne. Išlo by teda o pomerne významného producenta vzhľadom na súčasné predaje elektromobilov v Európe,“ doplnil analytik Iness Radovan Ďurana.