„Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky, od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po prísnejšie kontroly a sankcie,“ uviedol minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
Tragická bilancia: 262 mŕtvych v roku 2024
Štatistiky sú alarmujúce:
- 11 451 nehôd,
- 262 úmrtí,
- 814 ťažkých a 4 946 ľahkých zranení,
- 1 276 nehôd pod vplyvom alkoholu.
Tu je prehľad desiatich najdôležitejších zmien, ktoré nás čakajú:
1. Chodci dostanú väčšiu ochranu na priechode
Po novom bude mať chodec prednosť už vo chvíli, keď jasne prejaví úmysel vstúpiť na priechod. Vodiči však musia jazdiť pred priechodom pomalšie – tak, aby vedeli včas zareagovať. Náhle vbehnutie chodca na cestu však zostáva naďalej zakázané.
2. Tvrdší postih pre vodičov, ktorí opakovane porušujú pravidlá
Časové obdobie, počas ktorého sa sledujú tri závažné priestupky, sa predlžuje z 12 na 24 mesiacov. Šoféri, ktorí opakovane porušia zákon, budú musieť absolvovať rehabilitačný program, doškoľovanie, psychotesty aj odborné preskúšanie. Pri štvrtom priestupku v danom období prídu o vodičský preukaz.
3. Prísnejšie tresty za rýchlu jazdu
Znižujú sa hranice na klasifikáciu závažného prekročenia rýchlosti – po novom už 30 km/h v obci a 40 km/h mimo nej. Cieľom je efektívnejšie odhaliť nebezpečných vodičov. Hoci výška pokút zostáva rovnaká, mení sa rozdelenie podľa úrovne prekročenia.
4. Jasné pravidlá pre elektrické kolobežky
Vzniká nová kategória „malé elektrické vozidlá“. E-kolobežky musia mať výrobné označenie, nesmú mať sedadlo a ich maximálna rýchlosť nesmie presiahnuť 25 km/h. Na chodníku s nimi môžu jazdiť len deti do 10 rokov so sprievodom. Vodiči e-kolobežiek sa budú riadiť podobnými pravidlami ako cyklisti.
5. Rozšírenie objektívnej zodpovednosti vlastníka vozidla
Vlastník auta už nebude môcť jednoducho prehodiť zodpovednosť na inú osobu. Medzi nové priestupky spadajú napríklad jazda v protismere, telefonovanie za volantom, nezapnutý pás či vjazd do križovatky bez možnosti pokračovať. Odpor proti pokute nebude možný, ale majiteľ si ju môže od vodiča vymáhať.
6. Rozdelenie vodičského kurzu na teóriu a prax
Po novom sa bude najprv absolvovať teoretická časť kurzu, a až po úspešnej skúške sa uchádzač dostane k praktickému výcviku. Cieľom je zabezpečiť, aby za volant sadal len ten, kto už ovláda pravidlá. Skúšky sa budú dať po novom prihlásiť aj elektronicky.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)