Plug-in hybridy, ktoré automobilky roky predstavovali ako prelomové ekologické riešenie, sa podľa novej analýzy ukázali ako omnoho menej šetrné, než sa doteraz verilo. Štúdia neziskovej organizácie Transport and Environment (T&E), ktorá skúmala dáta z viac ako 800-tisíc vozidiel zaregistrovaných v Európe medzi rokmi 2021 a 2023, ukazuje, že tieto autá v skutočnosti produkujú takmer rovnaké množstvo emisií ako klasické spaľovacie modely.
V reálnej prevádzke totiž plug-in hybridy vypúšťajú len o 19 % menej oxidu uhličitého (CO₂) než benzínové či naftové autá. Tento výsledok je dramaticky horší než ten, ktorý uvádzajú laboratórne testy – tie im totiž prisudzovali až 75-percentnú úsporu emisií, ako informuje portál Topky.
Reálne emisie rastú, laboratórne klesajú
Vedci analyzovali údaje z palubných meradiel spotreby paliva a zistili alarmujúci trend: v roku 2023 dosiahli skutočné emisie plug-in hybridov 4,9-násobok hodnôt nameraných v laboratóriách. Len o dva roky skôr to bolo 3,5-násobne viac než oficiálne údaje.
„Emisie v reálnej prevádzke stúpajú, zatiaľ čo oficiálne emisie klesajú,“ uviedla výskumníčka organizácie Transport and Environment a spoluautorka správy Sofía Navasová Gohlkeová.
„Rozdiel sa zhoršuje a predstavuje skutočný problém. V dôsledku toho sú plug-iny takmer rovnako znečisťujúce ako benzínové autá,“ dodala analytička.
Jazdia menej elektricky, než sa čakalo
Hlavným dôvodom, prečo sú výsledky také zlé, je podľa odborníkov nesprávny odhad podielu jázd v čisto elektrickom režime. Laboratórne testy predpokladajú, že plug-in hybridy jazdia na elektrinu väčšinu času – až 84 % jázd.
V skutočnosti však analýza ukázala, že reálny podiel elektrickej jazdy dosahuje len 27 %. To znamená, že vodiči používajú spaľovací motor omnoho častejšie, než sa predpokladá, a tým výrazne zvyšujú celkové emisie.
Elektromotory nie sú také výkonné, ako sa tvrdí
Zistenia T&E navyše ukazujú, že aj keď sa plug-in hybridy pohybujú v elektrickom režime, ich znečistenie je vyššie, než sa očakávalo. Problémom je výkon elektromotora – ten často nedokáže zabezpečiť samostatný pohon vozidla, takže spaľovací motor beží aj počas časti jázd, ktoré by mali byť čisto elektrické.
Podľa analýzy benzínové motory fungovali približne tretinu vzdialenosti, ktorú automobilky uvádzajú ako prejdenú „na elektrinu“. To znižuje efektivitu hybridov a zároveň zvyšuje ich uhlíkovú stopu.
Mýtus o „zelených“ hybridoch sa rúca
Výsledky analýzy naznačujú, že plug-in hybridy nie sú takou ekologickou alternatívou, ako ich automobilky prezentovali. Pre životné prostredie môžu byť dokonca takmer rovnako zaťažujúce ako bežné spaľovacie autá, pokiaľ ich vodiči nenabíjajú pravidelne a nevyužívajú elektrický režim naplno.
Podľa organizácie T&E by preto európske krajiny mali prehodnotiť daňové úľavy a dotácie, ktoré tieto autá doteraz zvýhodňovali. Reálne dáta totiž ukazujú, že ich ekologický prínos je oveľa menší, než sa doteraz tvrdilo.