Novela zákona o cestnej premávke by mohla výrazne zmeniť spôsob výučby v autoškolách. Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA) návrh podporuje a tvrdí, že zmena prinesie efektívnejší systém. Praktické jazdy by po novom absolvovali len tí, ktorí zvládnu teóriu.
Nastúpenie žiaka autoškoly na praktický výcvik až po úspešnom absolvovaní teoretickej skúšky môže podľa odborníkov znamenať úsporu času i financií. Ak totiž žiak nezvládne teóriu, do auta sa vôbec nedostane. Podľa Jozefa Rohaľa, predsedu predstavenstva SKVZA, to znamená aj efektívnejšie využívanie kapacít autoškôl.
„Vodičské oprávnenie nie je nárokový doklad a teda dôjde ku včasnému vyradeniu účastníka, ktorý na to nemá predpoklady, nevzniknú ani zbytočné náklady na výcvik,“ upozorňuje Rohaľ.
Výcvik sa nepredĺži, všetko závisí od žiaka
Napriek zmenám by sa dĺžka kurzov nemala predlžovať. Počet hodín zostáva nezmenený a aj dnes závisí rýchlosť výcviku od samotného žiaka, ktorý si musí vedieť prispôsobiť časové možnosti. „Autoškoly nemajú dôvod predlžovať dobu kurzu,“ dodal Rohaľ.
Rozdelenie na teoretickú a praktickú časť vníma pozitívne. Žiaci, ktorí už teóriu zvládli, sa počas jázd môžu plne sústrediť na vedenie vozidla bez potreby dodatočného vysvetľovania od inštruktora.
Krok k zodpovednejšiemu prístupu žiakov
Podľa SKVZA sa doteraz stávalo, že žiaci teóriu zanedbávali, venovali sa jej až pred samotnou skúškou, pričom počas praktických jázd boli nepripravení. Inštruktori tak boli nútení často suplovať teoretické vedomosti počas jázd.
„V terajšej dobe sa počas kurzu žiaci správali nezodpovedne a príprava na skúšku bola až tesne pred skúškou. A praktické jazdy v premávke často prekrýval inštruktor svojimi pokynmi,“ vysvetlil Rohaľ.
Viac samostatnosti pre budúcich vodičov
Komora víta aj plánované zavedenie elektronického systému prihlasovania sa na skúšky. Žiaci by tak po splnení podmienok mohli konať samostatne, bez závislosti od rozhodnutia autoškoly. „Po splnení podmienok sa žiak rozhodne sám a sám sa prihlási na skúšku,“ uzavrel Rohaľ.
Okrem toho SKVZA dúfa v širšie legislatívne úpravy. Podľa Rohaľa existuje viac návrhov a inšpiráciu by Slovensko mohlo čerpať aj v zahraničí.
Prísnejšie postihy aj pre recidivistov a kolobežky
Návrh novely zákona o cestnej premávke sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Okrem zmien týkajúcich sa výučby v autoškolách by mohol zaviesť aj prísnejšie pravidlá pre niektoré skupiny účastníkov cestnej premávky.
Recidivisti, ktorí opakovane porušujú predpisy, by mohli čeliť prísnejšiemu posudzovaniu. Novela zároveň navrhuje zákaz jazdy na kolobežkách, ktoré dosahujú rýchlosť vyššiu než 25 km/h.
Prísnejšie by sa mohli trestať aj vodiči prekračujúci rýchlosť – v obci o 30 km/h a mimo obce o 40 km/h by už išlo o závažné porušenie pravidiel.