Najdlhší cestný tunel na Slovensku sa už o niekoľko dní otvorí motoristom. Úsek diaľnice D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou, ktorý má zásadne uľahčiť dopravu medzi Žilinou a Martinom, vstupuje do úplného finále. Diaľničiari dokončujú posledné technické práce, pripravujú deň otvoreného tunela a dokonca spustili aj nevšednú súťaž – jedného z fanúšikov stavby nechajú symbolicky prestrihnúť otváraciu pásku.
Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že motoristi by sa mali tunelom Višňové prvýkrát previezť 22. decembra. Ide o termín, ktorý rezort dopravy dlhodobo avizoval, hoci samotný minister Jozef Ráž v minulosti upozorňoval, že do poslednej chvíle bude potrebné doladiť množstvo detailov. Napriek tomu prípravy napredujú podľa plánu.
Úsek s dĺžkou 13,5 kilometra, z ktorého až 7,5 kilometra tvorí tunel, významne skráti cestu medzi dvoma krajskými centrami severného Slovenska a odbremení kritickú trasu popod Strečno.

Deň otvoreného tunela a vianočné trhy
Ešte predtým, ako sa do tunela vrhnú prvé autá, pripravuje NDS 21. decembra veľké verejné podujatie: Deň otvoreného tunela Višňové. Návštevníci budú môcť prejsť sa jeho útrobami pešo, oboznámiť sa s technológiami a vypočuť si špecialistov, ktorí budú vysvetľovať, ako funguje najdlhší tunel v krajine.
Atmosféra má byť výnimočne sviatočná – pri západnom portáli vyrastú vianočné trhy, čo z prehliadky spraví netradičný predvianočný zážitok.
V samotnom tuneli stále prebieha množstvo drobných úprav. Ide najmä o finálne technické doladenia a čistenie. Diaľničiari napríklad informovali, že ešte prebieha záverečné umývanie ostenia, aby bol tunel pripravený na plnú prevádzku a spĺňal všetky bezpečnostné štandardy.
Súčasťou finálnych testov boli aj zásahy záchranných zložiek – hasiči a zdravotníci už v tuneli nacvičili svoju pripravenosť počas simulovanej dopravnej nehody.

Technické zaujímavosti Višňového
Úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou je jednou z technicky najnáročnejších stavieb na Slovensku. Višňové leží v zložitých geologických podmienkach Malej Fatry, pričom tunel je na niektorých miestach prekrytý až 280 metrami horniny.
Zdroj: YouTube/NDS
Konštrukčne ide o mimoriadne špecifické dielo:
- západný portál leží o viac ako 100 metrov vyššie ako východný,
- po vjazde z Lietavskej Lúčky čaká vodičov 700-metrové stúpanie v sklone 3 %,
- následne bude vozovka takmer 7 kilometrov pozvoľna klesať v sklone 2,5 %,
- súčasťou úseku je aj osem mostov, pričom najvyšší pilier dosahuje 42 metrov,
- v tuneli sa nachádza aj 100-metrový ventilačný komín, navrhnutý ešte pri pôvodnom systéme vetrania.

Netradičná pozvánka pre verejnosť
NDS sa v záverečných dňoch rozhodla pre zaujímavé PR – jedného zo záujemcov nechá prestrihnúť otváraciu pásku počas slávnostného spustenia tunela.
Aby sa ľudia mohli do súťaže zapojiť, stačí poslať e-mail na adresu strihame@ndsas.sk, uviesť meno, priezvisko, kontakt a odpoveď na otázku: Aká je dĺžka tunela Višňové v metroch?
Email treba poslať do 15. decembra 2025 spolu s textom z priloženého odkazu kvôli spracovaniu osobných údajov.

Pre fanúšikov veľkých dopravných stavieb ide o jedinečnú možnosť dostať sa priamo do centra diania.
Celý úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala je ďalšou stavebnou časťou budúceho uceleného spojenia medzi Bratislavou a Košicami. Po jeho otvorení sa odľahčí nielen cesta popod Strečno, ale zrýchli sa aj celkový tranzit v severnej časti krajiny.
Višňové tak nepredstavuje len technický míľnik, ale aj jeden z najdôležitejších dopravných uzlov súčasnosti.


