Vláda schválila komplexnú obnovu mostov. Vieme, KTORÉ sa budú opravovať, ide o STOVKY KUSOV

most prešov
Na snímke most na Šebastovskej ulici v mestskej časti Nižná Šebastová v Prešove v stredu 1. októbra 2025. Most je v predposlednom stavebno-technickom stupni 6, ktorý sa mesto rozhodlo komplexne zrekonštruovať v rámci svojho mostného programu. Zdroj: TASR - Veronika Mihaliková, Canva
Reklama

Mosty na cestách I. triedy sa budú opravovať cez PPP projekt. Jeho návrh už schválila vláda. Budúci koncesionár by mal vymeniť alebo zrekonštruovať 575 mostov po celom Slovensku. Nasledujúcich 30 rokov by ich mal aj prevádzkovať.

Vláda zaviazala Ministerstvo dopravy, aby začalo hľadať koncesionára mostného PPP hneď po novom roku. Verejné obstarávanie musí rezort vypísať do 31. januára 2026.

“Riešenie, ktoré sme ponúkli, spája sily súkromného a verejného sektora. Ale hlavne vytvára pozitívny multiplikačný efekt na ekonomiku Slovenska… Hovorili sme, že optimistický scenár je niekde okolo 800, ten pesimistický bol 150. 575 mostov sa ukazuje zo štúdie, že je realizovateľných,“ povedal o projekte minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smeru-SD).

Rezort dopravy chce takto znížiť podiel mostov v zlom alebo havarijnom stave, zvýšiť bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky ciest prvej triedy vrátane mostov a zabezpečiť udržateľné a predvídateľné financovanie obnovy mostného fondu. Situácia začína byť na mnohých miestach kritická, lebo stavebnotechnický stav mostov na cestách prvej triedy sa za posledných 20 rokov zhoršil.

„Kým v roku 2004 sa v dobrých kategóriách I. až III. nachádzalo ešte 63 % mostov, tento podiel sa do roku 2024 znížil na 28 %. Naopak, podiel mostov v najhorších kategóriách V. až VII. sa za to isté obdobie zvýšil takmer päťnásobne z desať percent v roku 2004 na 49 % v roku 2024,“ napísalo ministerstvo dopravy v predkladacej správe.

„Problém vznikol kvôli tomu, že SSC jednoducho dlhodobo podcenila opravy mostov. Aby sme udržiavali mosty v dobrom stave, tak by bolo potrebné, aby sme opravovali približne 50 mostov ročne. Historicky to ale bolo 13 mostov ročne. To je výsledok 14 rokov ficových vlád,“ kritizoval stav mostov poslanec NR SR Ján Ηargaš (PS).

Obnovené budú mosty, ktorých stavebno-technický stav je uspokojivý, zlý a veľmi zlý, teda v stupňoch IV až VI. Mosty v havarijnom stave nie sú do projektu zahrnuté, lebo jeho príprava trvá dlhšie a ich rekonštrukcia neznesie odklad. Koncesionár mosty buď úplne vymení alebo úplne zrekonštruuje ich nosné časti. Podmienkou je zachovanie požadovaných technických parametrov.

Štát by mal koncesionárovi za dostupnosť každý rok zaplatiť 86,3 milióna eur, čo za 30 rokov predstavuje zhruba 2,6 miliardy eur. Opoziční poslanci kritizujú vládou schválený projekt ako predraženú a neúplnú schému. Prekáža im aj to, že štát neopraví všetky mosty.

Na základe najoptimálnejšieho variantu by sa vybrané mosty mali odstrániť a novovybudovať alebo zrekonštruovať počas piatich rokov. Zvyšné mosty na cestách I. triedy by naďalej spravovala Slovenská správa ciest a ich opravy by boli financované zo štátneho rozpočtu. Celkovo štátni cestári momentálne spravujú na cestách I. triedy 1762 mostov v celkovej dĺžke približne 3340 kilometrov.

Ak pôjde všetko podľa plánu, ministerstvo dopravy by zmluvu s vybraným koncesionárom podpísať v auguste 2027. Projekt počíta s tým, že práce na obnove mostov by mali trvať od marca 2028 do konca roka 2032. Koncesionár by obnovené mosty prevádzkoval do záveru roka 2062 a potom by ich odovzdal späť štátu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova