Vládou prijaté opatrenia na zmiernenie negatívneho vývoja slovenskej ekonomiky prinášajú zmeny aj v nákupnom správaní.
S príchodom nového roka sa upravili sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), ktoré mali priniesť sľubované lacnejšie potraviny. Realita je pri mnohých položkách iná a nákup nás vyšiel drahšie napríklad pri nedávnej Veľkej noci, o čom sme informovali v predošlom článku.
Zdražovanie potravín
Na vrchole cenového rebríčka pre tento rok sú niektoré základné suroviny používané na pečenie, ako sú maslo, kakao a vajíčka. Ceny kakaového prášku medziročne vzrástli o ohromujúcich 67 %, čo je dôsledkom problémov v krajinách strednej Afriky, ktoré zásobujú trhy kakaom.
Maslo, neoddeliteľná súčasť veľkonočných dezertov, je o 30 % drahšie ako minulý rok. Hoci cena masla sa v posledných mesiacoch stabilizovala, stále je pomerne vysoká. Vajcia, ďalší kľúčový produkt, zdraželi o 17 %, čo súvisí s aktuálnou situáciou s vtáčou chrípkou v niekoľkých európskych krajinách.
Naopak, kde sa zlacňovalo, je pšeničná múka, cukor či mlieko, ktoré sú lacnejšie, pričom cena cukru poklesla až o 25 %.
„Tieto zľavy môžu zmierniť nárast ceny iných produktov, aj keď neovplyvnia celkovú cenu veľkonočných nákupov tak výrazne, pretože ide prevažne o položky, ktoré zaberajú menší podiel v nákupnom košíku,“ povedal nedávno Marek Nemky, analytik spoločnosti XTB.
Kde míňame menej?
Portál tvnoviny.sk informuje, že krízu zažívajú najmä super- a hypermarkety, kde pozvoľna klesajú tržby. Oproti februáru v marci klesli zisky obchodov o zhruba 4,5 percenta. Vyhliadky do najbližších mesiacov nesľubujú pozitívnejšiu zmenu.
„Nižšie maloobchodné tržby môžeme pripísať faktorom ako sú konsolidačné opatrenia, ktoré, pochopiteľne, znamenajú, že ceny išli hore a ďalšie konsolidačné opatrenia prispeli k tomu, že je nižší daňový bonus, čiže nižšie príjmy,“ vysvetľuje makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš.
Menej minutých peňazí v potravinách zapríčiňuje predovšetkým vyššia DPH, nová transakčná daň či pokles reálnych miezd vplyvom zníženia daňového bonusu na deti. Kombináciou opatrení na konsolidáciu nám vláda uťahuje opasky a bude uťahovať aj naďalej.
„Predpokladáme, že korekcia spotreby bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. Ochotu domácností zvyšovať spotrebné výdavky bude tento rok nahlodávať fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov,“ ozrejmil analytik UniCredit Banky Ľubomír Koršňák.
Zmeny v spotrebiteľskom správaní registruje aj nameraný pokles takzvanej dôvery nakupujúcich. Čoraz viac ľudí ráta so zhoršujúcim sa stavom v peňaženkách a poklesom úspor.
Oblasti, ktoré nezasiahla ekonomická kríza, sú predajne drogérie, odevov či obuvi. Mnoho ľudí sa však rozhodlo vyriešiť nákupy ešte minulý rok pred zmenou sadzieb DPH či zavedením transakčnej dane. Štatistiky ukazujú, že sme za uplynulé mesiace minuli menej než vlani.