Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Ukrajinské železnice spúšťajú od 12. septembra priame vlakové spojenie z Bratislavy do Užhorodu. Vďaka novému úseku trate už cestujúci nebudú musieť prestupovať v Čope, čím sa výrazne zjednoduší doprava medzi EÚ a Zakarpatskou Ukrajinou.
Nové priame spojenie vzniklo vďaka 22-kilometrovému úseku medzi stanicami Čop a Užhorod, ktorý umožňuje prechádzať vlakom zo Slovenska priamo na západ Ukrajiny. Ide o prvý úspešný príklad prestavby strategických úsekov ukrajinských železníc na európsky rozchod, pričom projekt bol financovaný aj z fondov Európskej únie.
Podľa generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexu ide o významný krok, ktorý „priblíži Slovensko a Európsku úniu obyvateľom Zakarpatskej oblasti“ a zároveň posilní medzinárodnú prepravu, ktorá si medzi cestujúcimi medziročne udržiava svoju obľubu.

Oficiálne otvorenie a podpora medzinárodných partnerov
Slávnostného otvorenia trate sa zúčastnili zástupcovia ZSSK, Ukrajinských železníc, Ministerstva komunitného a územného rozvoja Ukrajiny, Európskej komisie, Európskej investičnej banky, ako aj železničných operátorov z Poľska a Maďarska. Projekt podporil aj prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj, čo podčiarkuje jeho význam pre regionálnu integráciu a spoluprácu.
Nové priame spojenie využíva dva vozne vlaku Ex 617 Tatran z Bratislavy, ktoré sa v Košiciach pripájajú na medzištátny rýchlik R 964 Zakarpatia smerujúci cez Čop do Užhorodu. V opačnom smere sa vozne z R 961 Zakarpatia pripájajú na vlak Ex 618 Tatran do Bratislavy. Všetky medzinárodné vlaky sú povinne miestenkové, čo zabezpečuje komfort a prehľadnosť pre cestujúcich.
Za prvých sedem mesiacov roku 2025 prepravila ZSSK na linkách do Ukrajiny približne 65 000 cestujúcich. Spojenie s prestupom v Čope na nočný vlak do Kyjeva využilo 30 000 ľudí, pričom toto spojenie bude aj naďalej zachované. Priame spojenie do Užhorodu tak prináša flexibilitu a nový komfort pre cestujúcich medzi Slovenskom a západnou Ukrajinou.

ZSSK sa spojí s IPčkom
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spolu s Krízovou linkou pomoci IPčko spúšťajú novú preventívnu iniciatívu „Pomoc prichádza vlakom“, ktorej cieľom je znížiť počet samovrážd na železničných tratiach. Kampaň reaguje na alarmujúce štatistiky a snaží sa poskytnúť ľuďom v núdzi okamžitú podporu.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa vysvetlil, že do kampane sa zapojilo 42 regionálnych vlakov, vybavených nálepkami, ktoré ponúkajú ľuďom v kríze kontakt na IPčko – horúcu linku pomoci. „Tieto tragédie nemajú klesajúci trend a chceme ich zastaviť. Naše nálepky sú jasným signálom pre každého, kto uvažuje nad koncom svojho života, že pomoc je na dosah,“ uviedol Helexa. V roku 2024 evidovala Trnava 71 dokončených samovrážd a 15 neúspešných pokusov. „Každý takýto incident zasiahne nielen rodinu, ale aj našich zamestnancov a cestujúcich,“ dodal riaditeľ ZSSK.
Riaditeľ IPčka Marek Madro doplnil, že kampaň je súčasťou širšej snahy o prevenciu samovrážd. Len od začiatku roka 2025 zaznamenalo IPčko viac ako 83 000 kontaktov s ľuďmi, ktorí vyhľadávali podporu, z toho viac ako 6 200 prípadov sa týkalo myšlienok na samovraždu.
„Spolupráca so ZSSK má dve hlavné fázy. Prvá sa zameriava na zamestnancov spoločnosti – poskytnutie psychologickej pomoci a podpora pri zvládaní ťažkých situácií. Druhá fáza informuje verejnosť, že o duševnom zdraví treba hovoriť a že ľudia v núdzi nemusia byť sami,“ vysvetlil Madro.