Železničná doprava na východe Slovenska zažíva prebudenie. S príchodom nového grafikonu, ktorý vstúpil do platnosti v polovici decembra, sa Košický kraj dočkal zmien, ktoré pocítia tisíce cestujúcich.
Najočakávanejšou novinkou je návrat vlakov na elektrifikovanú trať do Humenného, no v pozadí sa už chystá ďalšia revolúcia – masívne posilnenie spojov pre vznikajúci priemyselný park Valaliky. Informujú o tom aj regióny.sk.
Národný dopravca ZSSK prekreslil cestovné poriadky a sľubuje jednoduchšie a plynulejšie cestovanie. Kým niektoré trate si zachovajú svoju doterajšiu tvár, iné sa pripravujú na nápor nových zamestnancov, ktorí budú prúdiť do gigantickej fabriky pri Košiciach. Čo všetko sa teda mení a na čo sa musia východniari pripraviť?
Návrat života na trať do Humenného a nové takty v Prešove
Dlhé mesiace výluk a prestupovania do náhradných autobusov sú minulosťou. Linka Košice – Humenné opäť ožíva v plnej sile po náročnej rekonštrukcii a elektrifikácii. Cestujúci sa môžu tešiť na komfortnejšiu jazdu a v pracovných dňoch aj na hustejší grafikon. V rannej špičke pribudne jeden pár vlakov, čím sa vytvorí hodinový takt, ktorý ocenia najmä pracujúci a študenti.
Výrazné zlepšenie pocítia aj cestujúci na trase Košice – Prešov – Lipany. Vlaky kategórie REX tu budú premávať v hodinovom intervale nielen cez týždeň, ale aj počas víkendov a sviatkov. Tento krok konečne zabezpečí plynulé prestupy v Prešove na spoje do Bardejova či Humenného a zároveň zjednoduší pripojenie na diaľkové expresy v Kysaku.

Valaliky zmenia hru: Pripravuje sa nápor na koľaje
Hoci priemyselný park Valaliky ešte nevyrába naplno, železničiari už majú v šuflíku pripravený krízový plán, ktorý spustia spolu so štartom výroby. Na trati Košice – Moldava nad Bodvou sa počíta s pridaním dvoch párov vlakov, čo v špičke zahustí dopravu na hodinový interval. Ešte výraznejšiu zmenu zažije krátky úsek medzi mestom Moldava a terminálom, kde pribudne až desať párov spojov pre lepšie nadväznosti.
Revolúcia čaká aj trať Košice – Rožňava, kde dnes regionálne vlaky prakticky neexistujú. Po spustení fabriky tu majú začať premávať štyri páry zrýchlených vlakov, ktoré budú zvážať zamestnancov. Podobný osud čaká aj linku do Čane, kde sa po rokoch vráti osobná doprava v podobe dvoch párov vlakov.
Spiš a Gemer: Kde ostane všetko po starom a kde sa bude čakať?
Na trati z Margecian smerom na Červenú Skalu sa veľké zmeny nekonajú. Rýchliky REX budú jazdiť v zabehnutom režime, no cestujúci sa musia obrniť trpezlivosťou. Výluka na úseku Telgárt – Červená Skala pokračuje, takže prestup do autobusov ostáva realitou.
Plynulejšiu dopravu sľubuje úsek pod Tatrami. Medzi Spišskou Novou Vsou a Svitom zavádza dopravca celodenný dvojhodinový takt, ktorý sa ráno zahustí na hodinu. Pozor si však treba dať na výluku pri Vydrníku, ktorá mierne posunula časy troch osobných vlakov.
Prehľad ďalších zmien v skratke:
Michaľany – Trebišov: Zachováva sa hodinový takt v pracovných dňoch pre rýchle spojenie regiónu.
Košice – Čierna nad Tisou: Dvojhodinový interval bude v špičkách posilnený na hodinový, plus nový prípoj v Kysaku k nočnému rýchliku.
Margecany – Nálepkovo: V špičke pracovných dní sa interval skráti na hodinu.


