V sobotu (24. mája) zomrel scenárista a dramaturg Miroslav Vaic, ktorý sa podieľal na vzniku známych filmov ako Vietor vo vrecku, Láska z pasáže, Kamarát do dažďa, Bol raz jeden polda či Svadba upírov. Jeho meno je neodmysliteľne spojené aj s úspešnými televíznymi seriálmi Polícia Modrava a Kriminálka Anděl.
Správu o úmrtí Miroslava Vaica priniesol režisér Jaroslav Soukup, ktorý s ním dlhé roky úzko spolupracoval. „Naša prvá profesionálna spolupráca bola na filme Drsná planina, ku ktorému som napísal scenár a Míra ho dramaturgicky viedol,“ zaspomínal si Soukup pre TN.cz. Práve tento film z roku 1979 bol jeho debutom vo svete celovečerných snímok.
Miroslav Vaic, rodák z Klatov (nar. 14. septembra 1946), sa stal známym už na začiatku svojej tvorivej dráhy. Po absolvovaní scenáristiky a dramaturgie na pražskej FAMU v roku 1975 sa jeho cesta pretla s významným režisérom Jaroslavom Soukupom.
Ich prvá spolupráca, film Drsná planina z roku 1979, znamenala Soukupov celovečerný debut, pričom Vaic sa postaral o dramaturgiu. Tento začiatok odštartoval dlhoročné tvorivé partnerstvo, ktoré prinieslo množstvo filmových hitov.
Kultové snímky, ktoré definovali generáciu
Jeho scenáre stáli pri zrode ikonických filmov 80. rokov. Vietor vo vrecku (1982) a Láska z pasáže (1985) zachytili atmosféru mladosti, slobody a hľadania vlastného miesta vo svete. V 90. rokoch pridal do svojej tvorby humor a absurditu v populárnej trilógii Bol raz jeden polda, ktorú vytvoril spolu so Soukupom a Jaroslavom Vokřálom. Tieto bláznivé komédie si získali obrovský divácky úspech a ocenili ich aj na festivale českej komédie Novoměstský hrnec smíchu.
Televízna hity, ktoré si získali divákov
Výrazne sa zapísal aj do televíznej tvorby. Bol jedným z hlavných tvorcov úspešného seriálu Polícia Modrava, ktorý si obľúbili diváci v Česku i na Slovensku. Spomienky na spoluprácu oživuje Soukup s úsmevom. „Keď sme pred rokmi u mňa v pracovni takmer rok písali prvú sériu Polície Modrava, Míra na tej pohovke vysedel jamu. Je tam dodnes“ napísal režisér.
Vaic pracoval aj na ďalších kriminálnych seriáloch, ako Miesto zločinu Ostrava, Miesto zločinu České Budějovice a Kriminálka Anděl.
V rokoch 1975 až 1991 pôsobil Miroslav Vaic ako scenárista a dramaturg vo Filmovom štúdiu Barrandov. Neskôr sa venoval aj novinárskej práci v denníkoch Metropolitan, Telegraf a v týždenníku Story. Okrem filmovej a televíznej tvorby má na svojom konte aj množstvo rozhlasových hier pre deti aj dospelých.
Bol nenápadným, no o to dôležitejším mužom československej kinematografie. Jeho príbehy dokázali rozosmiať, rozplakať aj prinútiť zamyslieť sa. Aj keď už nie je medzi nami, jeho dielo ostáva – ako pamiatka na muža, ktorý vedel rozprávať príbehy, čo zostanú navždy v našich srdciach.