Vodiči, dajte si POZOR na TOTO! Ide o „chybu“, vďaka ktorej vaše auto o rok nemusí prejsť cez STK

stk, auta
Ilustračné foto/Zdroj: TASR - Milan Kapusta , pixabay.com/freestocks-photos
Reklama

Plánované vypnutie 3G a postupne aj 2G sietí môže spôsobiť nečakané problémy miliónom vodičov v celej Európe. Staršie verzie systému eCall, ktoré využívajú tieto siete, by mohli prestať fungovať, čo by znamenalo, že autá by mohli byť považované za technicky nespôsobilé na jazdu. Brusel zatiaľ riešenie neponúka, a ak sa situácia nezmení, majitelia áut môžu čeliť nečakaným výdavkom na modernizáciu alebo problémom na STK.

Mobilná sieť

Ako informuje portál Autoviny.sk, telekomunikační operátori, ako Vodafone či Orange, už pred časom oznámili svoj zámer vypnúť siete 3G a postupne aj 2G. Úplné ukončenie 2G sa očakáva v roku 2030, pričom niektoré krajiny už teraz odstavili 3G. Tento krok môže spôsobiť komplikácie pre staršie verzie systému eCall, ktoré sa tým ocitnú bez dostupnej siete. To by mohlo viesť k problémom, keďže legislatíva EÚ jasne stanovuje, že ak je eCall v automobile prítomný, musí byť plne funkčný. V prípade nefunkčnosti môže byť vozidlo považované za technicky nespôsobilé na jazdu, čo by vodičom mohlo skomplikovať absolvovanie STK.

Modernizácia si vyžaduje financie

Niektoré krajiny už podnikajú kroky na riešenie tohto problému a umožňujú vypnutie systému eCall, no nejde o jednotné riešenie pre celú Európu. Brusel aktuálne zvažuje prechod na modernejšie 4G siete, no odborníci varujú, že to nebude jednoduchý proces. Okrem softvérových úprav môže byť potrebná aj výmena hardvérových komponentov, čo znamená značné finančné náklady.

Otázkou zostáva, kto tieto náklady pokryje. Automobilky sa bránia zodpovednosti, vodiči nechcú niesť dodatočné výdavky a Európska únia zatiaľ neprichádza s jasným riešením. Ak sa situácia rýchlo nevyrieši, motoristi môžu v budúcnosti čeliť dileme – investovať do úpravy vozidla alebo riskovať, že ich auto neprejde technickou kontrolou.

Nie je to chyba šoféra

Nemeckí odborníci na bezpečnosť v doprave poukazujú na to, že ak systém eCall stratí spojenie so sieťou kvôli jej vypnutiu, nemal by byť považovaný za technickú závadu vozidla. Keďže ide o externý faktor, ktorý vodič ani výrobca nemôžu ovplyvniť, nemalo by to byť dôvodom na neprejdenie technickou kontrolou.

Nemecké úrady zároveň apelujú na EÚ, aby zabezpečila fungovanie 2G siete dovtedy, kým budú po cestách jazdiť vozidlá s prvou generáciou systému eCall. Udržiavanie zastaralej infraštruktúry pre milióny starších áut je však finančne náročné, a otázne zostáva, či Brusel bude ochotný pokryť tieto náklady. Ak sa situácia nevyrieši, problém môže zasiahnuť milióny motoristov, ktorí si možno ani neuvedomujú, že ich auto sa môže v budúcnosti stať „nelegálnym“ len kvôli technológii, ktorú si sami nevybrali.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto