Starší vodiči sa môžu pripraviť na príjemnú zmenu, ktorá im ušetrí čas, energiu aj peniaze. Ministerstvo vnútra totiž predstavilo návrh zákona, ktorý prináša úpravy v cestnej premávke a dotýka sa aj povinných lekárskych prehliadok pre motoristov vo vyššom veku. Po novom by sa hranica, kedy vodič musí absolvovať túto prehliadku, mala posunúť z 65 na 70 rokov. Zmena zákona má zvýšiť aj ochranu chodcov na chodníkoch. Po novom bude priamo v legislatíve stanovená maximálna povolená rýchlosť pohybu – šesť kilometrov za hodinu, čo zodpovedá bežnému tempu chôdze.
Doteraz museli vodiči po dovŕšení 65 rokov pravidelne navštevovať lekára, aby preukázali, že sú zdravotne spôsobilí viesť motorové vozidlo. Nový návrh počíta s tým, že táto povinnosť sa presunie o päť rokov neskôr, keďže štatistiky ukazujú, že vodiči vo veku 65 až 70 rokov spôsobujú len minimum dopravných nehôd.
Ako uviedla pravda.sk, zároveň pribudne možnosť absolvovať kontrolu priamo u vlastného všeobecného lekára – bez nutnosti chodiť na špeciálne vyšetrenia.
To znamená:
- žiadne zbytočné poplatky za potvrdenia,
- menej papierovania,
- žiadne cestovanie k rôznym odborníkom,
- rýchle a jednoduché potvrdenie spôsobilosti.
Táto zmena reaguje aj na technologický pokrok – moderné autá sú vybavené bezpečnostnými systémami, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám. Preto už nie je nutné, aby vodiči v tomto veku podstupovali náročné lekárske procedúry ako kedysi.
Bezpečnejšie chodníky pre všetkých
Návrh zákona sa však netýka len vodičov. Poslanec Ľubomír Vážny zároveň predstavil úpravu pravidiel pre chodov, cyklistov a používateľov elektrických kolobežiek. Cieľom je znížiť počet nebezpečných situácií, ktoré vznikajú na chodníkoch, kde sa títo používatelia často pohybujú príliš rýchlo.
Po novom sa do legislatívy zavedie presná definícia rýchlosti chôdze, a to šesť kilometrov za hodinu, píše TASR.
„Bude to mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov,“ dodal.
V posledných rokoch totiž pribúdajú nehody, pri ktorých sú zranení chodci. Len v Bratislave bolo počas prvých troch mesiacov roku 2023 zaznamenaných desať kolízií medzi chodcami a jazdcami na kolobežkách, pričom jedna z nich skončila tragicky. Odborníci upozorňujú, že skutočný počet podobných incidentov je ešte vyšší, pretože mnohé sa ani nehlásia polícii.
Zavedením rýchlostného limitu chce štát vytvoriť pokojnejší a bezpečnejší priestor pre všetkých účastníkov premávky – najmä pre starších ľudí a rodičov s deťmi, ktorí sa po chodníkoch pohybujú najčastejšie.
Novela, ktorá prinesie úľavu aj poriadok
Navrhovaná úprava tak prináša dve kľúčové zmeny – jednoduchší proces lekárskych kontrol pre vodičov nad 65 rokov a jasné pravidlá pre používateľov kolobežiek a bicyklov. Ak parlament návrh schváli, novinky by mali začať platiť už od januára budúceho roka.
Štát týmto krokom ukazuje, že sa dá spojiť bezpečnosť s praktickosťou – seniorom uľahčiť život a zároveň ochrániť chodcov pred rizikovými situáciami v mestách.


