Rekonštrukcia železničného úseku medzi Popradom a Vydrníkom sa rozbehla naplno a patrí medzi najvýznamnejšie železničné investície v histórii Slovenska. Jej cieľom je urýchliť vlakovú dopravu, zvýšiť komfort cestujúcich a posilniť bezpečnosť. O aktuálnom postupe prác informoval minister dopravy Jozef Ráž, ktorý zároveň priniesol pozitívnu správu pre motoristov v regióne – diaľničný úsek D1 pri Poprade bude dočasne bezplatný.
Hlavným zámerom tejto veľkej obnovy železničnej infraštruktúry je skrátiť čas cestovania medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou. Vzhľadom na rozsiahle stavebné práce dochádza v Poprade k dopravným obmedzeniam, a preto sa podľa ministra kompetentní rozhodli uľahčiť tranzit a dočasne uvoľniť mýto na obchvate mesta. Od piatka 13. júna bude úsek diaľnice D1 medzi Popradom Západ a Popradom Východ prístupný bez poplatku. Ide už o druhé obdobné opatrenie, ktoré sa týka oslobodenia diaľničného úseku pre osobnú dopravu.
Zmluva na modernizáciu trate bola uzavretá v decembri 2023, krátko pred Vianocami. Následne sa začali prvé stavebné práce. Celkové náklady bez DPH sa vyšplhali na takmer 370 miliónov eur, čo podľa rezortu dopravy radí tento projekt medzi najväčšie železničné investície v krajine. Opravy zasahujú samotné mesto Poprad, ako aj obce Hozelec a Hôrka až po železničnú stanicu vo Vydrníku. Súčasťou modernizácie je aj výstavba tunela Španí Háj s dĺžkou 700 metrov. Po dokončení bude možné po zmodernizovanej trati jazdiť rýchlosťou až 160 km/h, pričom celková dĺžka rekonštruovaného úseku dosiahne 14,2 kilometra.

Ako uviedol minister Ráž, počas minulého roka prebiehali najmä prípravné aktivity, ako mapovanie inžinierskych sietí a výruby. Naplno sa práce rozbehli až v roku 2025. V súčasnosti pokračuje archeologický výskum, počas ktorého sa už podarilo objaviť nálezy z bronzovej doby i obdobia sťahovania národov. Zároveň sa začali úpravy ciest v meste a prípravy na obchádzkové trasy.
Pracuje sa aj v tuneli
Významným stavebným objektom je tunel Španí Háj, kde aktuálne prebieha klincovanie, geotechnický prieskum a monitorovanie geologických podmienok. Rieši sa aj sprístupnenie starej štôlne číslo 13, ktorá je skúmaná z hľadiska možnej prítomnosti rádioaktívnych látok. Zároveň sa pracuje na východnom portáli tunela smerom od Vydrníka.
Komplexná rekonštrukcia zahŕňa aj výmenu trakčného vedenia, výhybiek, úpravy mostov a budovanie nových nadjazdov a podjazdov. V projekte sa počíta aj s inštaláciou protihlukových stien a zabezpečením bezbariérového prístupu pre cestujúcich. Ukončenie všetkých prác je naplánované na koniec roka 2027.

Minister zároveň upozornil, že výstavba si vyžiada dočasné výluky a dopravné obmedzenia, a preto požiadal verejnosť o trpezlivosť. Podľa jeho slov sa pokračuje vo vŕtaní tunela, dokončuje sa archeologický výskum a stavebné aktivity sa rozšíria na ďalšie časti trate. Výsledok by mal podľa neho priniesť výrazné zlepšenie železničnej dopravy v tomto regióne.