Novela zákona o cestnej premávke má posilniť postavenie chodcov. Ministerstvo vnútra ju predložilo do medzirezortného pripomienkového konania, pričom zmeny majú platiť od apríla budúceho roka. Rezort tak reaguje na nelichotivé štatistiky dopravných nehôd, pri ktorých sú usmrtení alebo ťažko zranení ľudia.
Ministerstvo vnútra v dôvodovej správe k novele zákona priznáva, že „vývoj dopravnej nehodovosti najmä tej s následkami na životoch sa javí ako nepriaznivý.“ Preto chce zvýšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Zmeny pritom plánuje vo viacerých oblastiach. Okrem bezpečnosti chodcov, chce zvýšiť pokuty za prekročenie rýchlosti, prísnejšie trestať vodičov opakujúcich svoje prehrešky či upraviť pravidlá jazdy na elektrickej kolobežke.
Vodiči budú musieť predvídať
Podľa súčasných pravidiel chodec nesmie vstúpiť na priechod, ak nemôže bezpečne prejsť vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich áut. Ani po novom nebude môcť chodec vstúpiť na priechod náhle.
Vodičovi však pribudne povinnosť, aby zabezpečil bezpečný prechod nielen chodcovi, ktorý už je na priechode, ale aj tomu, ktorý sa tam zjavne ešte len chystá vstúpiť. Šofér preto bude musieť pred priechodom jazdiť takou rýchlosťou, aby predišiel nehode. Chodec sa pritom smie zdržiavať v blízkosti priechodu pre chodcov len ak sa ho chystá použiť.
Sankcie sa zvýšia
Bezpečnosť na cestách majú zvýšiť aj sankcie za porušenie rýchlostných limitov. Pri prekročení povolenej rýchlosti 50 km/h v obci alebo meste o 30 kilometrov, majú nasledovať prísnejšie tresty. Môže hroziť aj odobratie vodičského preukazu. Podobne to má byť aj pri presiahnutí maximálnej rýchlosti mimo obce o 40 kilometrov za hodinu.
Zmeny pre kolobežky
Elektrické kolobežky majú podľa novely zákona zase jazdiť prednostne po pravej strane pruhu pre cyklistov alebo pri pravom okraji cesty. Nesmú pritom ohroziť cyklistov alebo chodcov. Zákon bude e-kolobežky definovať ako malé elektrické vozidlo s maximálnou rýchlosťou do 25 kilometrov za hodinu.
Prečo prichádzajú zmeny
Ministerstvo vnútra viacerými zmenami reaguje na nepriaznivý vývoj na našich cestách za posledné roky. Podľa Štokholmskej deklarácie z roku 2020, ku ktorej sa v rámci Organizácie spojených národov prihlásilo aj Slovensko, by sa počet usmrtených a ťažko zranených osôb v dôsledku dopravných nehôd do roku 2050 mal pritom čo najviac priblížiť k takzvanej vízii nula.
Strednodobý cieľ na roky 2021 až 2030 je znížiť počet úmrtí a vážnych zranení pri nehodách až o polovicu. To sa však u nás nedarí a niektoré roky dokonca stúpali.
Rok | 2020 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | 2023 | 2023 | 2024 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stav | Referenčný rok | Očakávanie | Realita | Očakávanie | Realita | Očakávanie | Realita | Očakávanie | Realita |
Usmrtení | 224 | 213 | 226 | 202 | 244 | 190 | 268 | 179 | 262 |
Ťažko zranení | 914 | 868 | 869 | 823 | 882 | 777 | 895 | 731 | 798 |
Zdroj: Ministerstvo vnútra SR
Z týchto štatistík rezortu vnútra je jasné, že bezpečnosť na našich cestách sa skôr zhoršuje a v lepšom prípade stagnuje. Aby sme totiž napĺňali ciele spomínanej deklarácie, tento rok by počet úmrtí mal dosiahnuť 168 a ťažko zranených zase 686. Výhľad na nasledujúcich päť rokov, kde sú cieľovými hodnotami čísla 112 a 457, preto pre nás zatiaľ nevyzerá veľmi lichotivo.
Je preto otázkou, či na to stačí prijať prísnejšiu legislatívu, ktorá má platiť od decembra tohto roka, alebo treba pristúpiť aj k systémovejším zmenám, ktoré privedú vodičov k ohľaduplnejšiemu a zodpovednejšiemu jazdeniu na našich cestách.