V Ivanovskej oblasti na východ od Moskvy sa počas skúšobného letu zrútilo ruské vojenské transportné lietadlo An-22. Na palube bolo sedem ľudí, no ruské médiá zatiaľ neuvádzajú žiadnych preživších. Incident sa stal v neobývanom regióne a záchranári momentálne prehľadávajú miesto pádu.
K incidentu došlo v utorok (9. decembra), informovali ruské záchranné zložky. TASR správu prebrala z agentúry TASS. Podľa prvotných informácií sa stroj zrútil počas skúšobného letu, ktorý nasledoval po technických opravách lietadla.
K havárii došlo pri rutinnom teste po opravách
„Podľa predbežných informácií havarovalo v Ivanovskej oblasti lietadlo Antonov An-22. Na palube bolo sedem ľudí,“ uviedol zdroj citovaný TASS.
Ruské ministerstvo obrany neskôr spresnilo, že havária sa odohrala v neobývanom území. Agentúra AFP dodala, že lietadlo padlo počas rutinnej skúšky funkčnosti.
Portál united24media.com priblížil, že „lietadlo sa zrútilo vo Furmanovskom okrese neďaleko nádrže Uvod počas vykonávania toho, čo úradníci označili za rutinný skúšobný let po oprave“.
Záchranári medzitým našli trosky vo vode, no o stave posádky neprišli okamžité informácie. Podľa ruských médií zatiaľ „neboli potvrdení žiadni preživší“.
Legenda sovietskeho letectva
Antonov An-22, známy pod sovietskym označením „Antej“, patrí k ikonám vojenského letectva. Konštruktéri v Kyjeve ho vytvorili v 60. rokoch 20. storočia a stroj sa stal prvým širokotrupým vojenským transportným lietadlom na svete. Dodnes je najväčším turbovrtuľovým nákladným lietadlom, aké bolo kedy skonštruované.
- prvý let: 27. február 1965
- zavedenie do služby: 1969
- nosnosť: až 80 ton
- maximálna vzletová hmotnosť: približne 250 ton
- motory: štyri NK-12MA, každý s výkonom okolo 15 000 koní
Stroj bol navrhnutý na prepravu ťažkej techniky, obrnených vozidiel či výsadkových jednotiek na dlhé vzdialenosti. Jeho konštrukcia otvorila cestu pre neskoršie giganty ako An-124 „Ruslan“ či legendárny An-225 „Mrija“.
Starnúca flotila a otázniky nad technickým stavom
Zvyšné lietadlá An-22 sú dnes staré viac než pol storočia. Podľa ruských médií mal bol havarovaný kus starý približne 49 rokov, čo opäť otvára diskusiu o modernizácii a bezpečnosti týchto strojov.
Ruské ministerstvo obrany, ktoré prevádzkuje posledné aktívne kusy, zatiaľ neposkytlo informácie o možných príčinách havárie.
Nie je to ojedinelý incident
V minulosti sa s problémami stretli aj iné stroje sovietskej konštrukcie. Pred časom sa na ruskom Ďalekom východe pri meste Tynda zrútilo lietadlo An-24 s 49 ľuďmi na palube. Aj tento prípad sa pripisoval kombinácii technického opotrebovania a komplikovaných letových podmienok.


