Volkswagen láme takmer storočnú tradíciu a ZATVÁRA brány slávnej fabriky: Zamestnanci sa lúčili so slzami v očiach

Ilustračné foto. Zdroj: TASR/DPA
Reklama

Automobilový svet zažíva šok, ktorý v modernej histórii nemeckého priemyslu nemá obdobu. Z výrobnej linky v Drážďanoch zišlo posledné vozidlo a koncern Volkswagen tak prvýkrát za 88 rokov svojej existencie odstavil domáci závod. Symbol inovácií a luxusu, známy ako „Sklenená manufaktúra“, sa pod tlakom neúprosných čísiel mení na minulosť.

Utorok sa do kroniky nemeckého giganta zapíše čiernym písmom. Pracovníci v Drážďanoch sa zhromaždili pri poslednom kuse, ktorým sa stal jasne červený elektrický model Volkswagen ID.3 GTX, píše portál Topky. Emotívny moment vyvrcholil tým, že sa zamestnanci na vozidlo symbolicky podpísali, čím dali definitívnu bodku za érou montáže v tomto unikátnom objekte.

Továreň bola svetovým unikátom najmä vďaka svojej priehľadnej architektúre. Presklené steny mali symbolizovať čistotu a otvorenosť modernej výroby, no dnes sú skôr svedkom hlbokej krízy, do ktorej sa európsky autopriemysel prepadá.

Zdroj: volkswagen.com

Od výroby áut k umelej inteligencii

Hoci sa pásy zastavili, budova úplne neosirie. Volkswagen ohlásil ambiciózny plán transformácie, v rámci ktorého sa hala zmení na technologický uzol budúcnosti.

  • Výskum a vývoj: Priestory sa zamerajú na polovodiče a robotiku.
  • Umelá inteligencia: Nové centrum bude hľadať spôsoby, ako implementovať AI do automobilového sveta.
  • Vzdelávací uzol: Polovicu areálu obsadí Technická univerzita v Drážďanoch.

Neistý osud stovák rodín

Zatvorenie fabriky zasiahne priamo 230 zamestnancov. Vedenie koncernu síce upokojuje situáciu prísľubmi o „sociálne prijateľných alternatívach“, no v radoch pracujúcich vládne nervozita. Ľuďom ponúkajú presun do iných závodov alebo balíky na predčasný odchod do dôchodku. Odbory však dvíhajú varovný prst a pýtajú sa, či automobilka dokáže tieto sľuby v čase masívneho šetrenia skutočne dodržať.

Zdroj:X/Marques Brownlee

Závod v Drážďanoch bol s ročnou produkciou približne 6 000 áut v porovnaní s gigantom vo Wolfsburgu len kvapkou v mori, no jeho pád má obrovskú symbolickú váhu.

Krutá realita: Trumpove clá a čínsky prepad

Generálny riaditeľ Thomas Schäfer otvorene priznal, že k tomuto drastickému kroku ho dotlačila ekonomická nevyhnutnosť. Volkswagen sa ocitol v kliešťach globálnych problémov, ktoré mu odčerpávajú miliardy z účtov.

  • Trumpove clá: Obchodná politika USA zasiahla firmu priamo do slabín a spôsobila stratu vo výške 1,5 miliardy dolárov len za posledný štvrťrok.
  • Slabá Čína: Kedysi kľúčový trh pre Volkswagen prestáva generovať očakávané zisky.
  • Hospodársky útlm: Európska ekonomika spomaľuje a dopyt po drahých elektromobiloch nenapĺňa očakávania.

Situácia je natoľko vážna, že koncern už skôr avizoval zrušenie až 35-tisíc pracovných miest v Nemecku do roku 2030. Zatvorenie Drážďan je tak zrejme len začiatkom bolestivého procesu, ktorým sa gigant snaží zachrániť pred potopením.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia