Taliansko zavádza nové pravidlá na boj proti falošným recenziám hotelov a reštaurácií, ktoré vyžadujú dôkaz o návšteve a zakazujú stimuly za pozitívne hodnotenia.
Informujú o tom euronews.com aj reuters.com.
Alarmuje aj známy šéfkuchár
Alessandro Gilmozzi, renomovaný šéfkuchár a prezident hodnotového združenia Ambasciatori del Gusto, ktoré podporuje kulinársku excelentnosť v Taliansku, patrí medzi popredných zástancov sprísnenia regulácií proti falošným recenziám.
Gilmozzi uviedol príklad, keď zákazník tvrdil, že v jeho reštaurácii jedol obľúbený dezert panna cotta, hoci ho vo svojom menu nikdy neponúkal. To poukazuje na škody, ktoré môžu spôsobiť aj neúmyselné chyby v recenziách.
Nové pravidlá recenzií v Taliansku
Talianska vláda predstavila návrh zákona, ktorý má regulovať online recenzie hotelov, reštaurácií a turistických atrakcií.
Ministerka cestovného ruchu Daniela Santanché pri predstavovaní legislatívy zdôraznila, že cieľom je zabezpečiť pravdivosť recenzií, čo je kľúčové pre úspech podnikov a dôveru spotrebiteľov a turistov.
Opatrenia na zvýšenie dôveryhodnosti
Podľa návrhu zákona budú musieť autori recenzií preukázať dôkaz o návšteve, napríklad účtenku, a poskytnúť overiteľný doklad totožnosti.
Recenzie budú musieť byť napísané do 15 dní od návštevy a byť podrobné, transparentné a relevantné k skúsenosti.
Zákon tiež zakazuje praktiky platených alebo motivovaných recenzií, ako je ponúkanie výhod výmenou za pozitívne hodnotenia, a predaj obsahu.
Právo na odpoveď a mazanie recenzií
Návrh zákona umožňuje podnikom právo reagovať na komentáre a požiadať o ich odstránenie, ak sú považované za falošné alebo zavádzajúce.
Podniky budú môcť požiadať o odstránenie recenzií starších ako dva roky, ako aj tých, ktoré už nie sú relevantné (napríklad komentár o chýbajúcom výťahu, ktorý bol medzitým nainštalovaný).
Očakávania od nových opatrení
Mnohé hotely a reštaurácie v Taliansku už mali skúsenosti s nespravodlivými a zavádzajúcimi recenziami. Zástupcovia odvetvia zdôrazňujú, že boj proti falošným recenziám je nevyhnutný na ochranu spotrebiteľov a zabezpečenie spravodlivej konkurencie.
Napriek tomu existujú obavy týkajúce sa ochrany súkromia a možného zníženia počtu recenzií v dôsledku zákazu anonymných komentárov.
Tieto opatrenia sú vnímané ako dôležitý krok k obnove dôvery v online recenzie a zabezpečeniu, aby virtuálny svet hodnotení odrážal realitu a poskytoval spotrebiteľom spoľahlivé informácie pri rozhodovaní.