Už po niekoľkých minútach si však všimla, že taxikár odbočuje úplne iným smerom, než ukazovala jej navigácia. Podľa jej slov sa mu snažila vysvetliť, že ide nesprávne, no neúspešne. Zistila, že vodič neovláda slovenský jazyk a rozumie iba po rusky.
Keď odmietol zastaviť a údajne zrýchlil, žena spanikárila – mala pocit, že ju unáša, a preto z vozidla vyskočila počas jazdy, písal Denník N.
Deregulácia taxislužieb spôsobila problémy
Na Slovensku stúpa počet cudzincov, ktorí sa stávajú šoférmi taxislužieb. Asociácia Taxi Slovenskej republiky (ATX SR) sa obrátilo na ministerstvo dopravy, aby jednak stoplo vydávanie nových povolení na prevádzku taxislužby a zároveň urobilo kontrolu existujúcich povoleniek, informuje STVR.
V uplynulých dvoch rokoch sa rapídne zvýšil počet taxikárov o približne 10-tisíc, z čoho takmer osemtisíc činia vodiči zo zahraničia. Dáta ATX SR, ktoré má k dispozícii z úradu práce, ukazujú, že najvyšší počet, až 4,5-tisíca, pochádza z Ukrajiny, 1 200 zo Srbska, 600 z Turecka, 300 z Kazachstanu a viac ako 1 200 z iných krajín, ako Rumunsko, Moldavsko či India.
„V roku 2019 sa urobila úplne bezbrehá deregulácia taxislužieb a ono sa to rokmi, ako prichádzali cudzinci, začalo ukazovať,“ zamýšľa sa prezidentka Slovenskej Aliancie Cestnej Dopravy Darina Mosná.
Taxikárom môže byť hocikto
Na Slovensku mali podľa asociácie vydať zhruba 42-tisíc povolení pre šoférov taxislužby. V roku 2019 došlo k novele zákona o cestnej doprave, po ktorej vydali 28-tisíc povolení.
„Pred novelizáciou zákona o cestnej doprave taxikári robili aj odborné skúšky, kde sa riešila bezpečnosť, ako sa chovať ku klientovi. Všetko odpadlo novelizáciou v roku 2019, teraz prakticky taxikára môže robiť hocikto,“ zhrnula Mosná.
Štát podľa ATX SR prichádza ročne o desiatky miliónov eur. Pri vydávaní povolení pre ľudí z tretích krajín sa objavujú výrazné bariéry. „Ako zistia, aký je jeho register trestov. Alebo výpis z karty vodiča. Od lekára odkiaľ zoberie psychotesty, keď nevie ani ‚ň‘ po slovensky,“ vyjadril svoje obavy majiteľ taxi služby v Košiciach Pavol Bačenko.
Asociácia sa obrátila na rezort dopravy, ktorý túto problematiku plánuje riešiť. „Ministerstvo dopravy dlhodobo spolupracuje s rezortom vnútra na zavádzaní opatrení, ktoré majú zlepšiť kvalitu taxislužieb z pohľadu verejnosti. Cieľom je zvýšiť profesionalitu vodičov a zabezpečiť vyššiu úroveň služieb pre cestujúcich,“ ozrejmila hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.


