Slovenské ambulancie zažívajú v posledných dňoch situáciu, ktorá ich vracia o niekoľko rokov späť. Výpadok systému eZdravie, kľúčového nástroja slovenského zdravotníctva, spôsobuje dramatické zdržania a komplikuje každodennú prácu lekárov. Pacienti čakajú v ordináciách na úkony, ktoré by za normálnych okolností mohli byť vyriešené elektronicky, a zdravotnícky personál čelí enormnému nárastu administratívnej záťaže.
Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) na svojej webovej stránke potvrdilo, že práca na obnove systému stále prebieha, no termín plného návratu do normálu nie je zatiaľ známy.
„Aktuálne evidujeme neplánovaný výpadok všetkých služieb systému eZdravie. Pracujeme na urýchlenom obnovení služieb a budeme vás informovať hneď, ako budú dostupné. Zároveň sa ospravedlňujeme všetkým dotknutým používateľom za vzniknuté komplikácie,“ uvádza sa na webe NCZI.
Elektronické úkony sa stali nočnou morou lekárov
Systém eZdravie je centrálnym pilierom slovenského zdravotníctva – umožňuje elektronické predpisovanie liekov, vystavovanie a potvrzovanie práceneschopnosti, ako aj vydávanie výmenných lístkov medzi odbornými lekármi. Jeho nefunkčnosť však spôsobuje, že všetky tieto úkony musia lekári realizovať manuálne alebo odkladať, čo výrazne komplikuje bežný chod ambulancií.
„Situácia nás úplne prevalcovala. Takéto výpadky nás zaskakujú a nie sme na ne pripravení,“ opisuje Diana Baranová, všeobecná lekárka pre dospelých z Košíc pre TV Noviny. Podľa nej sú momentálne lekári nútení riešiť kumulatívne množstvo práce, ktoré sa hromadí na ich stoloch, pričom musia odsúvať bežné administratívne úkony.
„Musíme posúvať kontroly práceneschopných pacientov, vystavovanie alebo ukončovanie PN. Jednoducho nedokážem urobiť nič inak. V ambulancii panuje chaos, jediná istota je, že všetko si počká,“ dodáva lekárka.
Riziko pre pacientov a preťaženie ordinácií
Výpadok systému má dopad nielen na lekárov, ale aj na pacientov. Do ambulancií musia prísť osobne ľudia, ktorí by inak mohli vybaviť predpis liekov alebo výmenný lístok elektronicky. Tento stav zvyšuje riziko šírenia infekčných ochorení, pretože medzi pacientmi s bežnými problémami sa miešajú chorí, potenciálne infekční ľudia.
„Normálne máme rozdelené ordinačné hodiny – čas pre neinfekčných pacientov, preventívne prehliadky či predoperačné vyšetrenia, a samostatný čas pre chorých, potenciálne infekčných. Teraz sa tento systém úplne zrútil,“ vysvetľuje Baranová. Dodáva, že ak by sa podobné poruchy opakovali počas blížiacej sa chrípkovej sezóny, situácia by mohla byť kritická.
Psychická záťaž lekárov rastie
Výpadok eZdravia zvyšuje nielen fyzickú, ale aj psychickú záťaž zdravotníkov. „Ak by problém trval dlhšie, napríklad celý týždeň, mnohí z nás by asi skončili u psychiatra. Je to extrémne náročné a stresujúce, ale uvidíme, ako sa situácia vyvinie v najbližších dňoch,“ dodáva lekárka.
Podľa odborníkov môže podobná situácia spôsobiť domino efekt – oneskorené vyšetrenia, predĺženie čakacích lehôt na výmenné lístky či predpis liekov a zhoršenie celkovej dostupnosti zdravotnej starostlivosti.
NCZI a budúce riešenia
NCZI uvádza, že prioritou je čo najskoršie obnovenie elektronických služieb, pričom odborníci na IT infraštruktúru pracujú na náprave. Tento výpadok však podľa lekárov odhaľuje aj širší problém – vysokú závislosť slovenského zdravotníctva na centralizovaných elektronických systémoch a slabú pripravenosť na ich poruchy.
Pacienti by mali byť podľa lekárov trpezliví a počítať s tým, že ambulancie momentálne riešia veľké množstvo manuálnych úkonov, ktoré za bežných okolností prebiehajú automatizovane. Zdravotnícky personál sa zároveň snaží minimalizovať riziko pre pacientov a zachovať aspoň základný poriadok pri poskytovaní starostlivosti.