Práve táto skutočnosť robí prípad Air India výnimočným. Ak bol jeden z pilotov zodpovedný za vypnutie spínačov, či už úmyselne, alebo nie, „vynára sa otázka: prečo… potiahol spínače do polohy vypnuté,“ povedal Shawn Pruchnicki, bývalý vyšetrovateľ leteckých nehôd a letecký expert na Ohio State University.
„Bolo to úmyselné alebo dôsledok zmätku? Zdá sa to nepravdepodobné, keďže piloti nehlásili nič nezvyčajné. V mnohých núdzových situáciách v kokpite môžu piloti stlačiť nesprávne tlačidlá alebo urobiť nesprávny výber – ale tu nebol žiadny náznak takejto situácie, ani žiadna diskusia, ktorá by naznačovala, že palivové spínače boli vypnuté omylom. Tento druh chyby sa zvyčajne nestáva bez nejakého zjavného problému,“ povedal Pruchnicki pre BBC.
Zatiaľ neidentifikovali hlasy
Peter Goelz, bývalý výkonný riaditeľ americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB), vyjadril podobný názor: „Zistenie je veľmi znepokojujúce – pilot vypol palivový spínač v priebehu niekoľkých sekúnd po lete. Na hlasovom záznamníku v kokpite je pravdepodobne oveľa viac informácií, než sa doteraz zverejnilo. Samotná poznámka typu ‚prečo ste vypli spínače‘ nestačí,“ povedal.
Odpoveď na otázku, kto a prečo vypol oba spínače a následne ich reštartoval v priebehu niekoľkých sekúnd, podá snáď až hlasový záznamník v kokpite – so zvukom z pilotných mikrofónov, rádiových hovorov a okolitých zvukov v kokpite.
„Zatiaľ neidentifikovali hlasy, čo je kľúčové. Pri kontrole hlasového záznamníka sú zvyčajne prítomní ľudia, ktorí pilotov poznajú, aby pomohli priradiť hlasy. Zatiaľ stále nevieme, ktorý pilot vypol a znova zapol spínače,“ povedal Goelz.
Stručne povedané, vyšetrovatelia tvrdia, že je potrebná jasná hlasová identifikácia, kompletný prepis z kokpitu s označenými reproduktormi a dôkladné preskúmanie všetkej komunikácie od okamihu, keď bolo lietadlo odtlačené späť od brány, až po okamih havárie. Taktiež tvrdia, že to podčiarkuje potrebu videorekordérov v kokpite, ako to odporúča NTSB. Pohľad cez rameno by ukázal, kto mal ruku na vypínači.
Ide o vážny problém?
Vyšetrovatelia sa však zameriavajú aj na to, čo opísali ako zaujímavý bod v správe. Uvádza sa v nej, že v decembri 2018 vydal Federálny úrad pre letectvo USA špeciálny bulletin s informáciami o letovej spôsobilosti (SAIB), v ktorom zdôraznil, že niektoré spínače ovládania paliva v Boeingu 737 boli nainštalované s vypnutou funkciou blokovania.
Hoci bol problém zaznamenaný, nebol považovaný za nebezpečný stav vyžadujúci smernicu o letovej spôsobilosti – právne vynútiteľný predpis na nápravu nebezpečných stavov vo výrobku. Rovnaký dizajn spínača sa používa v lietadlách Boeing 787-8, vrátane lietadla VT-ANB spoločnosti Air India, ktoré havarovalo. Keďže SAIB mala poradnú funkciu, spoločnosť Air India nevykonala odporúčané kontroly.
„Čo presne táto [časť v správe] znamená? Znamená to, že jediným prepnutím by sa tento spínač mohol vypnúť motor a prerušiť prívod paliva? Čo sa presne stane, keď sa funkcia blokovania deaktivuje? Mohol by sa spínač jednoducho vypnúť a vypnúť tak motor? Ak je to tak, je to naozaj vážny problém. Ak nie, aj to je potrebné vysvetliť,“ zamýšľa sa Pruchnicki.
Iní však nie sú presvedčení, že ide o kľúčový problém. „O tomto som nepočul, zdá sa, že ide o nenápadné vydanie FAA. Nepočul som ani žiadne sťažnosti [na palivové spínače] od pilotov – ktorí sa zvyčajne rýchlo ozvú. Stojí za to to preskúmať, keďže sa to spomína, ale môže ísť len o rozptýlenie,“ dodal na záver Goelz.