Po rokoch čakania sa diaľnica D3 na Kysuciach konečne posúva do ďalšej fázy. Medzi Oščadnicou a Čadcou sa oficiálne začala výstavba najkratšieho z chýbajúcich úsekov, ktorý však patrí medzi technicky najzložitejšie. Súčasťou projektu je aj dobudovanie druhej rúry tunela Horelica, pričom práce budú prebiehať popri plnej prevádzke existujúceho tunela.
Výstavba úseku D3 medzi Oščadnicou a Čadcou sa v pondelok oficiálne začala symbolickým poklepaním základného kameňa. Ide o pravý profil diaľnice v dĺžke 5,3 kilometra vrátane druhej tunelovej rúry Horelica. Práve tento úsek je najkratší zo všetkých chýbajúcich častí D3, no z hľadiska technickej náročnosti je zároveň najkomplikovanejší.
Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža ide o dôležitý míľnik pre celý región. Zdôraznil, že hoci ide o najsevernejší a najkratší úsek, jeho realizácia je mimoriadne náročná, čo sa odráža aj na dĺžke výstavby, ktorá má trvať až do roku 2030.
Druhá rúra tunela Horelica pribudne popri fungujúcej
Jednou z najväčších výziev projektu je výstavba druhej rúry tunela Horelica. Tunel je v prevádzke už od roku 2004 a nové práce budú prebiehať paralelne s jeho fungovaním. To si vyžiada občasné dopravné obmedzenia, no cieľom je zachovať plynulosť dopravy v čo najväčšej možnej miere.
Minister dopravy upozornil, že ide o prvý projekt Národnej diaľničnej spoločnosti, pri ktorom sa buduje nová tunelová rúra popri existujúcej a aktívne využívanej. Tento fakt výrazne zvyšuje nároky na koordináciu, bezpečnosť aj technologické postupy.

Zhotoviteľ a cena: viac než 230 miliónov eur bez DPH
Vo verejnom obstarávaní uspelo združenie troch stavebných firiem, ktorého vedúcim členom je spoločnosť Váhostav. Spolu s firmami Metrostav DS a Duna Aszfalt sa zaviazali zrealizovať stavbu za viac než 230 miliónov eur bez DPH.
Zmluvná lehota výstavby je stanovená na 1675 dní, čo zodpovedá náročnosti prác v členitom teréne Kysúc a komplikovaným geologickým podmienkam v oblasti tunela.
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Filipa Macháčka je tento úsek len prvým krokom. Už v priebehu najbližších mesiacov by sa mali rozbehnúť práce aj na zvyšných dvoch chýbajúcich častiach D3 – medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou a medzi Žilinou (Brodno) a Kysuckým Novým Mestom.
NDS plánuje po novom roku symbolicky odštartovať výstavbu aj na týchto úsekoch, čím by sa kompletná diaľnica D3 na Kysuciach posunula do realizačnej fázy v celej svojej dĺžke.

Kysuce čaká výrazné rozšírenie diaľničnej siete
Po dokončení všetkých troch chýbajúcich úsekov by sa diaľničná sieť v regióne rozšírila o približne 26 kilometrov. Dokončenie D3 má zásadný význam nielen pre dopravu v severnej časti Slovenska, ale aj pre medzinárodné spojenie smerom na Poľsko.
Financovanie projektu je zabezpečené z väčšej časti z európskych fondov – až 85 percent nákladov pôjde z eurofondov, zvyšok uhradí štát zo svojho rozpočtu. Celková hodnota všetkých troch kontraktov na D3 presahuje 890 miliónov eur.


