Slovensko si z európskeho dopravného balíčka CEF ukrojilo najväčší podiel zo všetkých krajín EÚ. Získané peniaze prinesú zásadné zmeny najmä na východnom Slovensku, kde sa zrekonštruuje strategická železničná trať medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou.
Ministerstvo dopravy SR si pripisuje významný úspech – zo zdrojov európskeho programu Connecting Europe Facility (CEF) získalo rekordných 140 miliónov eur. Je to historicky najvyššia suma, ktorú Slovensko z tohto nástroja dostalo, pričom krajina získala až 8 % z celkového balíka určeného pre 27 členských štátov EÚ. Informuje o tom portál Pravda.
„Slovensko sa už nielen uchádza o európske zdroje, ale ich aj úspešne získava a premieňa na kvalitné dopravné projekty. Je skvelou správou, že Železnice Slovenskej republiky budú môcť práve vďaka financiám z CEF pokračovať plynule modernizáciou ďalšieho úseku od Vydrníka až po Spišskú Novú Ves. Na tento projekt sme získali takmer sto miliónov eur,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant SMER).
Kam pôjde rekordná dotácia?
Získané prostriedky putujú na železničné projekty, medzi ktorými dominujú modernizácie a bezpečnostné opatrenia. Najviac peňazí pritom smeruje na východné Slovensko.
Konkrétne projekty:
- Modernizácia trate Vydrník – Spišská Nová Ves (takmer 100 miliónov eur)
- Projektová dokumentácia pre trať Košice – Čierna nad Tisou – hranica s Ukrajinou
- Rekonštrukcia železničnej stanice Čierna nad Tisou
- Modernizácia výhybiek v oblasti Barca
- Obnova trakčnej meniarne Ruskov
- Modernizácia 23 nákladných lokomotív ZSSK CaARGO – montáž európskych bezpečnostných systémov ERTMS/ETCS
- Zavedenie ETCS systém aj do 29 osobných vlakov ZSSK
Východ Slovenska ako prioritná oblasť
Najväčšiu investíciu čaká trať Vydrník – Spišská Nová Ves, ktorá je v havarijnom stave. V máji 2025 tam ZSSK kvôli bezpečnosti prerušila dopravu. Premávka prebiehala len po jednej koľaji, neskôr ju nahradili autobusy medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou.
Cieľom modernizácie je:
- zvýšiť rýchlosť vlakov na 160 km/h,
- elektrifikovať trať,
- zaviesť nové riadenie dopravy,
- výrazne skrátiť čas cestovania.
Termín realizácie ešte nie je známy. Ako uviedli Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), čaká sa na ukončenie verejného obstarávania. Samotná výstavba má po podpise trvať takmer štyri a pol roka.

Kľúčový dopravný uzol
Zásadným projektom je aj modernizácia železničnej stanice Čierna nad Tisou, ktorá slúži ako spojovací bod medzi štandardným európskym a širším ukrajinským rozchodom tratí. Každodenne sa tu prekladá obrovské množstvo tovaru, najmä poľnohospodárske produkty a obilie z Ukrajiny.
Podľa rezortu dopravy ide o kľúčový bod pre obchod s logistikou celej Európy, ktorý nadobúda ešte väčší význam pre vojnu na Ukrajine – z hľadiska vývozu obilia a dovozu humanitárnej pomoci.
Pokroky aj v Košickom uzle a vozovom parku
Ďalšie projekty modernizujú výhybky v Barci a trakčnú meniareň v Ruskove. V oboch prípadoch sa dokončuje dokumentácia, resp. pripravuje stavebné povolenie.
ZSSK tiež pokračuje v modernizácii vozového parku, pričom nové vlakové súpravy typu Panter doplnila staršiu flotilu. V pláne je aj zavedenie bezpečnostných technológií ETCS, ktoré zjednotia zabezpečenie dopravy podľa európskych štandardov.

Dôvera EÚ rastie
Podľa štátnej tajomníčky Denisy Žilákovej sa Slovensku darí budovať dôveru Bruselu. Pripomenula, že pozitívne hodnotenie slovenských projektov prišlo vďaka úspešným rekonštrukciám ako:
- Trať Paludza – Liptovský Hrádok
- Prekládkový terminál Dobrá
„V každom prípade budeme tieto projekty kombinovane financovať z Programu Slovensko, a keďže sa niektoré z nich už obstarávajú, čochvíľa sa začne aj stavať,“ prisľúbila Žiláková.
Krok k železnici 21. storočia
Slovensko dlhodobo čelilo investičnému dlhu v oblasti železničnej infraštruktúry. Viaceré trate boli desaťročia zanedbávané, čo spôsobovalo výluky, zníženú bezpečnosť a nekomfortné cestovanie. Rekordná dotácia tak môže znamenať začiatok systémovej obnovy, ak sa podarí naplniť sľúbené harmonogramy.
Ministerstvo dopravy v spolupráci so ŽSR a ZSSK plánuje aj ďalšie projekty, vrátane nákupu nových vlakových súpravy typu Panter, ktoré by mali zvýšiť komfort cestovania najmä na regionálnych trasách.
