Z Košíc zmizlo tritisíc kamiónov denne: NOVÝ OBCHVAT mení život v meste, prináša aj malý „BONUS“

Na snímke v strede minister dopravy SR Jozef Ráž. Zdroj: Youtube/Ministerstvo dopravy SR, TASR/Veronika Mihaliková
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Prešli dva mesiace a čísla hovoria jasnou rečou: nový obchvat je skutočná záchrana pre upchaté mesto. Kým vodiči si užívajú plynulú jazdu a prázdnejšie cesty v centre, ministerstvo vysvetľuje, prečo sa tabule pri ceste menili a prečo táto diaľnica trpí miernou krízou identity.

Od momentu, kedy sa prestrihla páska na novom úseku, prešlo po tejto trase už viac ako pol milióna vozidiel. Efekt je okamžitý a drastický: tranzitná doprava, ktorá roky dusila obyvateľov hlukom, sa presunula mimo obytných zón. Píše o tom aj portál oPeniazoch.

Najväčšou výhrou je odklon ťažkej nákladnej dopravy. Dáta ukazujú, že až 90 percent všetkých tranzitujúcich kamiónov, ktoré v minulosti križovali Košice, dnes využíva nový obchvat. Denne sa tak mestu vyhne približne tritisíc ťažkých súprav. Minister dopravy Jozef Ráž tento posun vníma ako splnený sľub o bezpečnejšom a kvalitnejšom živote pre miestnych, ktorým sa konečne lepšie dýcha.

Zdroj: Youtube/Ministerstvo dopravy SR
Zdroj: Youtube/Ministerstvo dopravy SR

R2 alebo R4?

Počas dlhých mesiacov výstavby sa o tomto projekte hovorilo ako o súčasti rýchlostnej cesty R2. Keď sa však osadili finálne značky, zrazu sa jazdilo po R4.

Minister Ráž to vo svojom vyjadrení uviedol na pravú mieru s úsmevom: „Pravda je, že je to v podstate R2 aj R4, ale viac R4, takže nakoniec dostala cesta označenie R4. Myslím, že ju môžeme všetci v kľude volať južný obchvat Košíc – to bude asi najustálenejší názov,“ Bez ohľadu na to, čo je napísané na tabuli, funkčnosť cesty ostáva rovnaká. Prepája kľúčové body od križovatky Košice – juh až po Hrašovík, kde sa plynule napája na existujúcu sieť a diaľnicu D1.

Zaujímavé čísla prichádzajú aj pri pohľade na osobnú dopravu. Obchvat denne využije priemerne 6 600 osobných áut, čo spolu s kamiónmi vytvára prúd takmer 10 000 vozidiel každých 24 hodín. Absolútny nápor zažila nová cesta 27. októbra, kedy počítadlá zaznamenali rekordných 10 500 áut.

Zdroj: Youtube/Ministerstvo dopravy SR

Zadarmo a s opraveným okolím

Mnohých šoférov od využívania diaľnic odráža nutnosť kupovať si známku, no v tomto prípade má ministerstvo dobrú správu. Pre osobné autá je prejazd celým týmto úsekom úplne zadarmo. Cieľom je motivovať čo najviac ľudí, aby obchvat využívali a odľahčili tak mestské komunikácie.

Národná diaľničná spoločnosť však po skončení prác nezbalila len stroje. Súčasťou projektu bola aj revitalizácia okolitých ciest, ktoré dostali počas výstavby zabrať. Opravami prešli úseky medzi Šacou a Idou, v Šebastovciach a väčšej rekonštrukcie sa dočkala cesta tretej triedy medzi Sadmi nad Torysou a Ďurkovom.

Na trase dlhej viac ako 14 kilometrov vyrástlo 13 mostov a vyše sedem kilometrov protihlukových stien. Pozornosť si zaslúži aj ekologický rozmer stavby – súčasťou areálu je revitalizovaná mokraď, ktorá pomáha zadržiavať vodu v krajine. Pri Valalikoch navyše vodiči nájdu obrovské odpočívadlo, ktoré je prístupné z oboch smerov.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova