Z obyčajného darčeka pre mamu sa stala miliardová firma. TOTO sú SKUTOČNÉ PRÍBEHY svetových značiek!

Zdroj: Wikimedia Commons
Reklama

Niektoré z najúspešnejších firiem sveta vznikli z jednoduchých potrieb, v domácich podmienkach a s obmedzenými financiami. Ich zakladatelia pritom dnes patria medzi legendy moderného podnikania.

Všetko to začalo jednoduchým nápadom, silnou víziou a často aj obetovaním osobného komfortu. Ich podnikateľské príbehy dnes inšpirujú milióny ľudí po celom svete, nielen svojím úspechom, ale aj tým, že ukazujú, aký dôležitý je správny čas, odvaha a vytrvalosť. Informuje o tom portál e15.

Garáž, ktorá spustila Amazon

Keď v roku 1994 Jeff Bezos opustil kariéru na Wall Street, nebol si istý, či uspeje. Vedel však, že by raz mohol ľutovať, ak sa nepokúsi využiť potenciál internetu. Presťahoval sa do mesta Bellevue v štáte Washington, kde si za 890 dolárov mesačne prenajal dom a v garáži spustil online obchod s knihami. Jeho rodičia mu dôverovali natoľko, že do projektu investovali 246-tisíc dolárov.

Amazon rástol rýchlo, už v roku 1997 vstúpil na burzu. Garáž však čoskoro nestačila. „V dome už sme nemohli zapojiť vysávač ani fén, inak vypadli poistky,“ povedal Bezos, ktorý mal dom zaplavený počítačmi.

Dnes je Amazon súčasťou tzv. veľkej technologickej štvorky spolu s Googlom, Applom a Microsoftom. Okrem elektronického predaja je lídrom aj v oblasti cloudových služieb a prevádzkuje služby ako Prime Video, Ring, Twitch, IMDb či Whole Foods Market. Bezosova firma Blue Origin sa momentálne zameriava na kozmický výskum a turizmus.

Zdroj: Wikimedia Commons/Yourusernamewillbepublic2

Microsoft: Od motela k miliardám

Aj Microsoft začínal neokázalo. Bill Gates a Paul Allen založili firmu v roku 1975 v meste Albuquerque. Ich operačný softvér pre počítač Altair 8800 zaznamenal úspech, no kanceláriu si nezriadili. Namiesto toho pracovali v moteli Sundowner Motor Hotel, ktorý sa nachádzal hneď oproti firme vyrábajúcej osobné počítače.

Zlom prišiel v roku 1980, keď podpísali legendárnu zmluvu s IBM. O tri roky neskôr uviedli na trh textový procesor Word. Z malej softvérovej firmy sa stala technologická veľmoc. Dnes má Microsoft hodnotu približne 2,9 bilióna dolárov a zamestnáva viac ako 228-tisíc ľudí.

Zdroj: Wikimedia Commons/Tylerlahti

Facebook: Malo ísť o študentský projekt

Mark Zuckerberg založil Facebook ako študent Harvardu. Spočiatku šlo o stránku Facemash, kde si študenti navzájom hodnotili atraktivitu. Po vlne kritiky vznikla skutočná sociálna sieť, najprv len pre študentov Harvardu, potom aj pre iné univerzity a nakoniec celý svet.

Facebook sa rýchlo stal jednou z najväčších internetových platforiem, no od začiatku čelil kritike. Predmetom veľkého škandálu bola kauza Cambridge Analytica, keď boli osobné údaje až 87 miliónov používateľov zneužité na politickú reklamu.

Dnes Facebook patrí pod firmu Meta Platforms, spolu s aplikáciami Instagram, WhatsApp a Threads. Majetok Marka Zuckerberga sa odhaduje na viac ako 217 miliárd dolárov.

Zdroj: Wikimedia Commons/ThosBallantyne

Fastfoodová revolúcia z garáže

Písal sa rok 1948 a všetko sa to začalo v jednej kalifornskej garáži. Zakladateľ In-N-Out Harry Snyder prišiel s revolučným nápadom – obojsmerný reproduktor umožňujúci objednávku jedla bez vystúpenia z auta. Drive-thru sa stal symbolom amerického fastfoodu.

Z jedného stánku sa In-N-Out rozrástol na sieť s viac ako 400 pobočkami. Technológiu prevzali aj konkurenčné reťazce ako Jack-in-the-Box, Wendy’s či McDonald’s. Firmu dodnes vlastní Snyderova rodina a vedie ju jeho vnučka Lynsi, ktorej majetok sa odhaduje na 7,3 miliardy dolárov.

Under Armour: Z pivnice k športovým ikonám

V roku 1996 sa Kevin Plank rozhodol vyrábať funkčné športové oblečenie, ktoré by dobre odvádzalo pot. Svoju firmu Under Armour rozbehol v pivnici starej mamy v Georgetowne, pričom investoval 17-tisíc dolárov zo svojich úspor.

S revolučnými tričkami chodil priamo na športové podujatia, no napokon využil svoje kontakty z amerického futbalu. „Pamätám si, že mi zavolali chalani z NFL a povedali: ‚Kevin, ideme do D.C., chceme sa zastaviť v tvojej kancelárii.‘ A ja som len panikáril, lebo moja ‚kancelária‘ bola v babičkinej pivnici,“ spomínal Plank.

Profesionálni športovci však jeho značke zabezpečili cennú publicitu. V roku 2015 mala firma hodnotu 20 miliárd dolárov, dnes je to síce „len“ 2,8 miliardy, no značka si stále drží svoje renomé.

Zdroj: Wikimedia Commons/Maryland GovPics

Miliardárka vďaka pančuchám bez nohavíc

Za úspechom značky bezšvového a tvarujúceho spodného prádla Spanx stojí obyčajná frustrácia jednej ženy. Sara Blakelyová si chcela obliecť biele nohavice, no bez toho, aby jej pod nimi presvitali nohavičky. Improvizovala, pričom si obliekla pančucháče, ktorým odstrihla nohavice a zistila, že drží v rukách geniálny nápad.

Do vývoja produktu investovala všetky svoje úspory, 5 000 dolárov, a dva roky popri práci zdokonaľovala výrobok. Prvý väčší úspech zaznamenala, keď sa jej podarilo presvedčiť luxusnú obchodnú sieť Neiman Marcus, aby jej výrobok zaradila do ponuky.

Prvé objednávky balila doma, telefonáty vybavovala z postele alebo vane. Dnes jej značka patrí medzi najznámejšie v odvetví a jej čisté imanie sa odhaduje na 1,1 miliardy dolárov.

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti