Ak sa chystáte na cesty autom a potrebujete digitálnu diaľničnú známku, buďte mimoriadne ostražití! Bežný víkendový nákup slovinskej mesačnej známky sa pre jedného nespokojného slovenského motoristu zmenil na drahú lekciu. Namiesto štandardných 32 eur mu z účtu zmizlo o deväť eur viac, píše portál Autoviny. Na vine bol skrytý, dodatočný poplatok sprostredkovateľa, ktorý v tichosti číha na dôverčivých vodičov.
Štandardná cena mesačnej digitálnej diaľničnej známky pre osobné vozidlo v Slovinsku je 32 eur. Motorista však za ňu pri online nákupe zaplatil 41 eur. Podrobnosti tohto prekvapivého navýšenia sa dozvedel až po obdržaní faktúry.
Hoci základná cena známky bola vyčíslená správne na 32 eur, webový portál, ktorý známku nepredával priamo, si k nej pripísal aktivačný poplatok vo výške približne 9 eur. Vodič tak za službu, ktorú v skutočnosti nepotreboval, preplatil celkovo o takmer 30 percent viac.
Podľa jeho slov vyzeral webový portál ako oficiálna stránka, no nebolo na ňom nikde transparentne uvedené, že k základnej tarife bude pripočítaný aj príplatok. Keď sa nespokojný zákazník pokúsil dodatočne odstúpiť od zmluvy a požadoval vrátenie finančných prostriedkov, dostal len strohú a formálnu odpoveď. Zákaznícky servis spoločnosti mu odkázal, že všetky účtované položky sú predsa prehľadne rozpísané na faktúre.
Ide o legálny trik?
Tento aktivačný alebo iný dodatočný poplatok za elektronickú známku nie je v Európe žiadnou raritou. Podobné prípady sa opakovane objavujú nielen pri nákupe slovinských známok, ale aj v iných európskych štátoch.
Celý trik spočíva v tom, že tieto portály nekonajú ako priami predajcovia, ale v skutočnosti len sprostredkúvajú registráciu evidenčného čísla vozidla (ŠPZ) do oficiálneho systému štátu. Za túto registračnú službu si potom účtujú vysoký príplatok.
Hoci tento postup nie je v rozpore so zákonom (je teda legálny), vyvoláva vážne etické otázky. V dôsledku takýchto skrytých poplatkov môže byť finálna cena vyššia niekedy až o 70 % v porovnaní s oficiálnymi distribučnými kanálmi.
Najlepšia obrana: Len oficiálne weby
Mnoho vodičov padne do tejto pasce preto, že neoficiálne a predražené portály sa často objavujú na prvých priečkach vo webových vyhľadávačoch. Ide totiž o platenú reklamu. Aj keď spoločnosť Google po mnohých sťažnostiach obmedzila ich viditeľnosť, riziko omylu stále pretrváva.
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť pochybným a drahým sprostredkovateľom, je kúpiť si známku vopred a v pokoji výhradne na oficiálnych webových sídlach alebo predajných miestach štátu. Rýchle nákupy, realizované v strese a na poslednú chvíľu, najmä cez mobilné zariadenia, totiž zvyšujú šancu na unáhlené rozhodnutia a chyby.