Záchrana nemeckých automobiliek alebo ZRADA klímy? Nemecký kancelár ŠOKOVAL Európu svojím PLÁNOM

merz-eu-elektromobil
Na snímke v strede nemecký kancelár Friedrich Merz. Zdroj: Canva/@route66s-images, @dragonimages, @harry-kao, TASR/AP - Michael Kappeler - dpa via AP
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

V Berlíne sa schyľuje k politickej búrke, ktorá môže otriasť nielen Nemeckom, ale celou Európou. Kancelár Friedrich Merz v pondelok otvorene zaútočil na jeden z pilierov klimatickej politiky EÚ a žiada úplné zrušenie plánovaného zákazu predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035.

Tento krok vníma ako nevyhnutnosť na záchranu oslabeného nemeckého automobilového priemyslu. Proti sebe má však nečakaného a silného protivníka – vlastného ministra, ktorý o zmene nechce ani počuť a trvá na dodržaní dohody. Informuje o tom agentúra TASR.

Uvoľnenie rúk priemyslu

Budúcnosť ikonických nemeckých značiek ako Volkswagen, BMW či Mercedes-Benz je v stávke. Kým sa zúfalo snažia dobehnúť konkurenciu v oblasti elektromobility, čínski rivali ako BYD im nekompromisne preberajú trhový podiel.

Práve v tejto napätej atmosfére prichádza Merz s požiadavkou, ktorá má zvrátiť osud. Jeho postoj je jasný a neústupný. „Nechcem, aby Nemecko bolo jednou z krajín, ktoré podporujú tento nesprávny zákaz,“ vyhlásil kancelár v televíznom rozhovore.

Jeho cieľom je uvoľniť ruky priemyslu, ktorý podľa neho čelí existenčnej hrozbe. Tento radikálny obrat prichádza len mesiac po tom, čo EÚ pod tlakom výrobcov prisľúbila, že prelomový termín v roku 2035 urýchlene prehodnotí.

Minister mu posiela tvrdý odkaz

Kancelárova snaha však naráža na tvrdý odpor priamo v jeho koalícii. Minister životného prostredia Carsten Schneider zo Sociálnodemokratickej strany (SPD) akékoľvek prehodnocovanie zákazu rázne odmieta.

Podľa neho je pre úspešné podnikanie a stabilitu trhu absolútne nevyhnutná istota v plánovaní. Meniť pravidlá v polovici hry považuje za nezodpovedné. V rozhovore pre denník Die Zeit vyslal kancelárovi jasný odkaz, že z ekonomického aj právneho hľadiska je správne pokračovať v nastavenej ceste. „Od roku 2035 už nové autá v EÚ nebudú vypúšťať CO2 alebo výrobcovia budú platiť pokuty. Taká je súčasná právna situácia,“ zdôraznil Schneider a nenechal priestor na pochybnosti.

Merz odmieta kapitulovať a verí v technologický zázrak

Napriek vnútornému odporu sa Merz nemieni vzdať. Priznal, že jeho minister „zatiaľ nie je presvedčený“, no verí, že do štvrtkového kľúčového stretnutia s predstaviteľmi automobilového sektora nájdu spoločnú reč.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia