Kancelár argumentuje, že vzdať sa výskumu spaľovacích motorov by bola „vážna chyba“, najmä keď dieselové motory sú stále nenahraditeľné pre nákladnú dopravu. Svoju víziu stavia na technologickom pokroku a odmieta politiku zákazov. Verí, že v budúcnosti môžu byť vyvinuté syntetické palivá, ktoré umožnia spaľovacím motorom fungovať ekologicky.

Svoju filozofiu zhrnul do jedinej vety: „Nemali by sme zakazovať, mali by sme dať možnosť technológiám, a to je môj cieľ.“
V centre debaty stoja aj vozidlá EREV. Primárne ich poháňa elektrina z batérie, no keď sa tá minie, naštartuje sa malý spaľovací motor, ktorý nepoháňa kolesá, ale funguje ako generátor a dobíja batériu. Pre vodičov je to ideálny medzistupeň, ktorý rieši obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry.
Pre automobilky je to zasa spôsob, ako prispôsobiť existujúce výrobné linky bez nutnosti kompletnej a extrémne nákladnej prestavby na čisto batériové vozidlá. Podľa Merza je to teda dobrá cesta, ako ochrániť pracovné miesta a zároveň znížiť emisie v porovnaní s klasickými motormi.
Keď sa vybije batéria, odhalí sa špinavé tajomstvo
Ako píše aj portál EU Perspectives, environmentálna organizácia Transport & Environment (T&E) však túto ružovú víziu rázne odmieta. Podľa nich sú EREV len prezlečené plug-in hybridy, ktoré majú jedno temné tajomstvo.
Keď sa ich batéria vybije, podľa najnovších dát z Číny, ktorá je lídrom v tejto technológii, spotrebujú v priemere 6,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Zrazu sa z ekologického zázraku stáva auto, ktoré znečisťuje ovzdušie rovnako ako bežné benzínové SUV.
Lucien Mathieu, riaditeľ T&E pre automobily, varuje: „Merz presadzuje technológiu, v ktorej majú európske automobilky len malé skúsenosti a ktorú by okamžite ovládla Čína. Keď sa batéria vybije, elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom znečisťujú rovnako ako benzínové SUV. Ich veľké palivové nádrže poskytujú vodičom len malú motiváciu na nabíjanie. Technologická neutralita sa nesmie používať ako trójsky kôň na ďalší predaj znečisťujúcich pohonných jednotiek.“
Organizácia dodáva, že s priemerným elektrickým dojazdom 184 km a obrovskou palivovou nádržou na ďalších 900 km budú vodiči leniví pravidelne nabíjať.