V období leta zaviedli postupne dve najväčšie slovenské komerčné stanice obmedzenie, ktoré sa dotklo divákov počas sledovania ich obsahu. Zákaz blokovania reklám ale mohol naraziť na problém.
Cez leto sme informovali, že po vzore Televízie Markíza, ktorá zaviedla prísne opatrenie, ktorým zablokovala pretáčanie reklám počas spätného pozerania programu, sa pridala aj druhá komerčná Televízia Joj.
Rozhodnutie televízií, ktoré tak učinili s cieľom maximalizovať príjmy z reklám, ale mohlo naraziť na problém. Protimonopolný úrad (PMÚ) SR už koná voči obom komerčným televíziám pre podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia v súvislosti s obmedzovaním možnosti pretáčania reklám.
Vplyv na divákov
PMÚ koncom júla rozšíril už prebiehajúce správne konanie voči TV Markíza o ďalší skutok (možné protisúťažné správanie), ktorý sa týka obmedzovania možnosti pretáčania reklám pri sledovaní programu z archívu. V auguste začal PMÚ správne konanie aj voči TV JOJ za obdobný skutok (obmedzovanie možnosti pretáčania reklám).
Obe správne konania vedie úrad na základe prešetrovaní, ktoré naznačujú, že televízie môžu voči operátorom uplatňovať neprimerané obchodné podmienky.
„Televízie totiž od určitého dátumu začali od operátorov vyžadovať implementáciu obmedzení pretáčania reklám a tí k tomu postupne pristúpili. Toto správanie malo následne vplyv na divákov, ktorým sa znížila flexibilita pri sledovaní televízie v dôsledku obmedzenia možnosti pretáčať reklamy na najsledovanejších televíznych staniciach na trhu,“ priblížila pre TASR riaditeľka odboru komunikácie a protokolu PMÚ Lívia Cseresová.
Úrad môže podľa zákona za porušenie zákazu zneužitia dominantného postavenia uložiť podnikateľovi pokutu do desiatich percent z celosvetového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.
„Začatie správneho konania však ešte neznamená, že podnikateľ porušil súťažné pravidlá, a ani neprejudikuje závery, ku ktorým môže PMÚ dospieť v rozhodnutí vo veci samej,“ dodala.
Ide o bežnú prax
Televízie Markíza a Joj stanovili zákaz na pretáčanie reklamného bloku na prvé tri minúty. V prípade niektorých platforiem je možné pretočiť reklamný blok po troch minútach, inde si ho zákazníci musia pozrieť v celej dĺžke trvania.
Markíza pravidlo zaviedla na obsah počas prvých troch dní od zaradenia do archívu, následne si môžu reláciu pozrieť bez prerušenia.
Markíza tvrdí, že ide o „bežnú prax“ v televíznom vysielaní a strategický krok, ktorý má zabezpečiť financovanie kvalitného obsahu. „Peniaze z reklamy vieme vďaka tomu investovať do programu, ktorý ľudia chcú sledovať,“ uviedla dávnejšie Markíza.