Sledovanie televízie cez archív už nebude také pohodlné ako doteraz. Diváci Skylinku a Telekomu narazili na nové obmedzenie, ktoré zaviedla televízia Markíza – reklamné bloky v archíve sa už nedajú preskočiť. Zmena, ktorá má podľa vysielateľa pomôcť skvalitniť program, však rozdelila verejnosť.
Od začiatku júna sa mnohí zákazníci televíznych služieb od Skylinku a Telekomu začali stretávať s novým pravidlom: v archíve si už nemôžu pretáčať prvé tri minúty reklám pri reláciách televízie Markíza. Skylink túto zmenu potvrdil prostredníctvom zákazníckej podpory pre Živé. Rovnako sa k nej 5. júna pridal aj Telekom, ktorý zmenu oznámil s tým, že rešpektuje rozhodnutie Markízy.
Kto za to môže? Televízia Markíza
Ako upozorňujú obaja operátori, ide výlučne o rozhodnutie televízie Markíza. Tá tvrdí, že ide o „bežnú prax“ v televíznom vysielaní a strategický krok, ktorý má zabezpečiť financovanie kvalitného obsahu.
„Peniaze z reklamy vieme vďaka tomu investovať do programu, ktorý ľudia chcú sledovať,“ uviedla Markíza.
Reklamy áno, relácie nie
Zákaz sa týka výhradne reklamných blokov, nie samotného televízneho obsahu. Filmy, seriály a relácie si budú môcť diváci pretáčať ako doteraz. Dôležitý je však časový rámec – zákaz pretáčania platí len počas prvých troch dní od odvysielania daného programu, teda v čase, keď sa meria sledovanosť a predáva reklamný priestor. Po uplynutí tejto doby by malo pretáčanie opäť fungovať štandardne, hoci aj to môže závisieť od konkrétneho poskytovateľa.
Najväčší televízny operátor na Slovensku už aktivoval obmedzenie pretáčania reklám. Telekom, ktorý má až 678-tisíc televíznych zákazníkov, potvrdil, že sa zmena týka aj staníc jeho dcérskej spoločnosti Digi Slovakia. Tá rovnako blokuje preskakovanie reklám v archívnych reláciách. Obmedzenie sa nevzťahuje na satelitných zákazníkov, ktorí archívne vysielanie bežne nevyužívajú.
Operátor zdôrazňuje, že nejde o jeho vlastné rozhodnutie – požiadavka prišla od vysielateľa. Markíza takto mení podmienky sledovania v súlade so svojou obchodnou stratégiou. Telekom na situáciu reagoval aj prakticky: posilnil zákaznícku podporu a na svojom webe pripravil podrobné informácie pre klientov. Pri sledovaní programov sa zároveň zobrazuje hláška, ktorá upozorňuje, že za nové obmedzenie zodpovedá vysielateľ.
Ako to bude vyzerať v praxi?
Markíza uvádza konkrétny príklad, ako sa nové pravidlo prejaví pri sledovaní archívu. Predstavte si, že si po práci pustíte zo záznamu obľúbenú reláciu Reflex. Po približne desiatich minútach sledovania narazíte na reklamný blok – a tu nastáva zmena.
Prvé tri minúty reklamy nebudete môcť preskočiť. Pretáčanie bude zablokované a divák bude musieť reklamu jednoducho odsledovať. Po uplynutí tejto povinnej trojminútovky sa archív odomkne a vy môžete ďalej voľne pokračovať v sledovaní relácie – či už rovno, alebo s pretáčaním podľa potreby.
Ako sme už informovali, zmena sa stretla s vlnou kritiky zo strany divákov, ktorí roky využívali možnosť pretáčania. Rovnako väčšina operátorov s krokmi nesúhlasí, no zároveň priznávajú, že sa musia prispôsobiť. Zaujímavé však je, že zákaz mal byť platný už od 21. mája 2025, mnohí operátori to však načas nezvládli. Dosiaľ sú služby, v ktorých pretáčanie reklám stále funguje.
Pridávajú sa aj ďalší operátori
Markíza v3ak chce zaviesť obmedzenie pretáčania reklám plošne – teda u všetkých televíznych operátorov na trhu. Viacerí z nich už potvrdili, že sa k zmene pridávajú, iní vyčkávajú alebo sú voči opatreniu kritickí.
O2 potvrdilo, že od 5. júna zavádza zákaz pretáčania na všetkých staniciach Markízy: Markíza, Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik. Odvoláva sa pritom podľa portálu Živé na zmluvné povinnosti voči vysielateľovi.
Orange sa podľa vlastných slov na zmenu pripravil, no presný termín spustenia ešte nezverejnil. SledovanieTV je technicky pripravené a obmedzenie aktivovalo už 9. júna, ako informoval portál Vosveteit. LepšiaTV podmieňuje zmenu tým, že ju najprv zavedie väčšina operátorov na trhu.
Kritickejší postoj zaujala 4ka, ktorá upozorňuje na možné poškodzovanie svojich zákazníkov. Zároveň varuje, že ak obmedzenie nebudú zavádzať všetci väčší poskytovatelia, môže dôjsť k diskriminácii menších hráčov. Navyše opatrenie označuje za proti-zákaznícke, ktoré zhorší divácky komfort.
Antik sa k situácii zatiaľ nevyjadril. Satro sleduje vývoj a je pripravené sa pridať spolu s ostatnými relevantnými hráčmi, no zatiaľ neuvádza konkrétny dátum.
Zmena vyvolala zmiešané reakcie. Kým televízia argumentuje potrebou investícií do kvalitného obsahu, mnohí diváci vnímajú zákaz pretáčania ako obmedzenie komfortu, na ktorý si zvykli. Otázne zostáva, či sa k podobnému kroku odhodlajú aj ďalšie televízie – alebo či naopak operátori a diváci vytvoria tlak, ktorý Markízu prinúti ustúpiť.