Britská vláda prichádza s návrhom zákona, ktorý má lepšie chrániť zamestnancov všade tam, kde prichádzajú do kontaktu so zákazníkmi a klientmi. Cieľom je zabrániť sexuálnemu obťažovaniu alebo násiliu. V najextrémnejších prípadoch by však mohol viesť aj k situáciám, keď majitelia reštaurácií požiadajú svojich hostí, aby pred personálom nediskutovali o vegánstve alebo transrodových právach. Aspoň toho sa obáva Komisia Spojeného kráľovstva pre rovnosť a ľudské práva.
Vláda labouristického premiéra Keira Starmera prišla s návrhom, ktorý od zamestnávateľov vyžaduje, aby chránili svojich zamestnancov pred obťažovaním zo strany tretích strán – napríklad zákazníkov a klientov. Ak tak neurobia, ich podriadení ich môžu zažalovať. Typickým príkladom sú prípady sexuálneho obťažovania v baroch a krčmách, píše portál idnes.cz.
Komisia Spojeného kráľovstva pre rovnosť a ľudské práva (EHRC) však varuje, že snaha chrániť svojich zamestnancov sa tým nemusí skončiť. A keďže majitelia podnikov vraj často nevedia, na čo sa vzťahujú zákony na ochranu slobody prejavu, môžu v dobrej viere „neprimerane obmedzovať“ práva svojich klientov. Ide napríklad o prípady, keď diskutujú o svojom „filozofickom presvedčení“ a zamestnanci tento rozhovor počujú, varuje EHRC.
Medzi citlivé témy patrí viera, názory na práva žien alebo transrodové osoby, „etické vegánstvo“ alebo politické presvedčenie. Komisia zdôrazňuje, že prípady sexuálneho obťažovania na pracovisku sú veľkým problémom, najmä v odvetviach, kde sa zamestnanci stretávajú so zákazníkmi a kde pracujú mladší ľudia. Domnieva sa, že zákon môže skutočne pomôcť znížiť nerovnosti na pracovisku.
Dodáva však, že iné druhy „obťažovania“ zo strany klientov sú takou zložitou problematikou, že zákonodarcovia ich nakoniec vždy radšej z predchádzajúcich návrhov zákonov vypustili. Vyzýva súčasnú administratívu, aby na svojom návrhu pracovala.
„Každá legalizácia sa musí dôkladne pripraviť, aby nemala nezamýšľané dôsledky. Napríklad, aby sa od zamestnancov hostincov neočakávalo, že budú rozhodovať o tom, či súkromné rozhovory medzi zákazníkmi predstavujú porušenie zákona,“ uviedol pre The Times hovorca Britského združenia pre pivo a krčmy.
Vláda definuje obťažovanie ako „nežiaduce správanie, ktorého cieľom alebo dôsledkom je narušenie dôstojnosti príjemcu alebo vytvorenie zastrašujúceho, nepriateľského, ponižujúceho, potupného alebo urážlivého prostredia“. Niektorí ministri však už údajne uznali, že v súvislosti so slobodou prejavu môžu nastať problémy „najmä v oblastiach legitímnej diskusie, ktorá sa vedie sporným spôsobom“.