Tunel Višňové by mohol byť dokončený do konca roka, nové pravidlá urýchlia stavebné konanie a prepojenie D1 a D4 by malo výrazne odľahčiť Bratislavu.
Minister dopravy Jozef Ráž ml. v relácii Téma s Petrom Bielikom na TV Spark predstavil plány svojho rezortu a priblížil, ako sa zmení výstavba ciest a budov na Slovensku.
Kedy sa spojí západ s východom? Minister: „Nedávam sľuby, ale toto je nádej“
Dlhé roky sa hovorí o prepojení Slovenska diaľnicou od západu na východ. Podľa ministra dopravy je dnes najdôležitejšie dokončenie tunela Višňové, ktorý výrazne zlepší dopravu na severnej trase D1. „Ak nás nečaká ďalšie prekvapenie a bude nám priať počasie, tak naozaj máme tú nádej, že to do konca tohto roka bude hotové,“ povedal Ráž.
V súčasnosti je vo výstavbe niekoľko úsekov D1. „Ak všetko pôjde, ako má, a dobre dopadne tender na zhotoviteľa, tak môžeme rátať rok na kreslenie a päť rokov na výstavbu. Tak tu sa nám niekde črtá ten termín, kedy by to mohlo byť plnohodnotne prepojené,“ vysvetlil minister.
Vlády v minulosti často hovorili o projektoch verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktoré však boli kritizované ako predražené. Ráž priznal, že ich zrušenie spôsobilo vyššie náklady. „Tie PPP projekty by vyšli presne na polovicu,“ skonštatoval.
Prepojenie D1 a D4: Konečne bez obchádzania
Slovensko malo dlhé roky anomáliu – dve diaľnice sa križovali, no neexistovalo medzi nimi priame napojenie. Táto situácia sa postupne mení. „Už viete ísť z Rusoviec smerom na D1, na Trnavu, a viete odbočiť aj na Raču. Do konca roka sa podaria aj druhé dva pripájače a tá križovatka bude plne funkčná,“ povedal minister.
Významné bude aj obmedzenie tranzitnej dopravy v hlavnom meste. „Máme v pláne úplne zakázať tranzit kamiónovej dopravy smerom na Prístavný most. To znamená, že budú obchádzať mesto, a tým odľahčíme Bratislavu,“ doplnil Ráž.
Nový stavebný zákon: Povolenia už do štyroch mesiacov?
Jednou z najväčších legislatívnych zmien, ktoré prinesie nový stavebný zákon, je zrýchlenie povoľovacích procesov. „Ak sa vám veľmi darilo podľa starého zákona, tak vám taká štandardná stavba trvala povoliť osem mesiacov, ak sa vám nedarilo, tak to mohli byť aj roky. Teraz to budú štyri mesiace,“ vysvetlil minister.
Medzi hlavné zmeny patrí:
- Fikcia súhlasu – ak sa dotknuté úrady nevyjadria do 30 dní, povolenie sa považuje za schválené.
- Jednoduchšie povolenia pre menšie stavby – solárne panely do 50 kW, bazény do 25 m² či garáže do 50 m² už nebudú potrebovať zložité povolovacie procesy.
- Spájanie konaní – doterajšie dve správne konania sa zlúčia do jedného, čím sa odstránia duplicity.
Minister tiež zdôraznil, že nový zákon obmedzí priestor na korupciu. „Keď už nebudete musieť chodiť po úradoch s projektovou dokumentáciou, tak sa odbúra priestor na neformálne vybavovačky a urýchli sa proces,“ povedal.
Koniec čiernych stavieb? Legalizácia len v špecifických prípadoch
Mnohé samosprávy dlhodobo bojujú s čiernymi stavbami. Nová legislatíva umožní ich dodatočnú legalizáciu len do určitého dátumu a len v prípadoch, keď stavba spĺňa všetky regulatívy. „Musí byť v súlade s funkčným regulatívom, na vlastnom pozemku, nesmie byť v ochrannom pásme žiadnej siete ani trate,“ vysvetlil minister. Po tomto termíne sa už nelegálne postavené budovy nebudú dať dodatočne povoliť.
Plná digitalizácia povoľovacích procesov? Ráž: Bude to trvať desať rokov
Cieľom ministerstva je, aby sa v budúcnosti celý povoľovací proces digitalizoval. „Zatiaľ to nefunguje, je to hudba budúcnosti, ale tento zákon vytvára predpoklad pre elektronizáciu, centralizáciu a automatizáciu,“ povedal Ráž.
Zatiaľ sa podarili prvé kroky – od 1. apríla už nebude nutné chodiť s projektovou dokumentáciou po úradoch, ale úradníci si ju budú môcť elektronicky stiahnuť. „Budúcnosť je v tom, že už nebudete musieť posielať dokumenty úradom, ale systém si ich nazbiera sám a vyhodnotí ich. Nakoniec by umelá inteligencia mohla automaticky vydávať stavebné povolenia,“ predstavil víziu minister.
Podľa neho však bude takáto automatizácia realitou najskôr o desať rokov. „Na to by sme potrebovali dokonalé územné plány, dokonalú digitalizáciu Slovenska. To je beh na dlhú trať,“ uzavrel.
Zásadné zmeny, ale kedy prídu?
Minister dopravy predstavil ambiciózne plány. Ak sa podarí dokončiť tunel Višňové a prepojenie D1 a D4, doprava na Slovensku sa výrazne zlepší. Nový stavebný zákon by mal zjednodušiť výstavbu a zrýchliť povoľovacie procesy. Digitalizácia je na horizonte, ale jej plné zavedenie môže trvať aj desaťročie.
Slovensko však už neraz zažilo sľuby o diaľniciach, ktoré sa nesplnili. Či sa tentokrát podarí termíny dodržať, ukážu najbližšie roky.