Zaplatíte VIAC, aj keď sa cena NEMENÍ: Ako vás výrobcovia KLAMÚ a ČO si treba všímať

inflacia nakupy
Ilustračný obrázok. Zdroj: pixabay/geralt, neelam279, Tumisu
Reklama

Aj keď za obľúbené výrobky platíme rovnakú cenu, v skutočnosti nás často vyjdú drahšie. Výrobcovia využívajú rôzne triky, ktorými skryto zvyšujú cenu. Ako ich odhaliť a na čo si dať pozor?

Skrytá forma zdražovania

Portál Pluska.sk upozorňuje, že výrobcovia čoraz častejšie využívajú praktiky, pri ktorých cena výrobku ostáva naoko rovnaká, no spotrebiteľ za svoje peniaze dostane menej. „Znižuje sa napríklad jeho hmotnosť. Kým niektorí výrobcovia o tom spotrebiteľov vôbec neinformujú, iní v rámci svojej komunikácie (zaujímavo) vysvetľujú svoje kroky,“ uvádza finančný analytik Swiss Life Select Pavel Škriniar.

Ceny niektorých surovín, ako napríklad kakaa, za posledné dva roky prudko stúpli. To sa logicky muselo prejaviť aj na cenách čokoládových výrobkov, ktoré dnes mnohým pripadajú neprimerane vysoké.

Menej za rovnaké peniaze

Podľa Pavla Škriniara existujú dve hlavné stratégie, ako výrobcovia udržia pre zákazníkov „prístupné ceny“: buď znížia gramáž výrobku, alebo zmenia jeho receptúru.

Zníženie gramáže znamená, že zákazník dostane menej výrobku za rovnakú sumu, no proces výroby a receptúra ostávajú nezmenené. Marketing často tento krok prezentuje ako pozitívum – menšie balenie je vraj praktickejšie a prináša menej kalórií.

V prípade zmeny receptúry sa výrobcovia snažia nahradiť drahé suroviny lacnejšími alternatívami. Aj tu marketing využíva taktiku, keď nové zloženie prezentuje ako „zdravšie“, „chutnejšie“ alebo „moderné“.

Ako spotrebiteľov zmätú obaly

Finančný analytik upozorňuje, že skryté zdražovanie má množstvo podôb: od zvýšeného prázdneho priestoru v obale, cez zmenu mernej jednotky (z gramov na mililitre), až po nové tvary obalov so zvýšeným dnom. Výrobcovia tiež často vytvárajú dojem „bonusovej hmotnosti“, ktorá v skutočnosti predstavuje len prebalený alebo inak upravený výrobok.

„Skryté zdražovanie má množstvo podôb: viac prázdneho priestoru v obale, zmene mernej jednotky z gramov na mililitre, zmena tvaru obalu na typ so zvýšeným dnom, nové obaly informujúce o (fiktívnej) bonusovej hmotnosti, zosekanie počtu sprievodných služieb, skrátenie času trvania služby… Zmeny sú síce viditeľné, no bežný spotrebiteľ si ich nemusí všimnúť ani uvedomovať. Môže ísť napríklad o doplnok k predošlému sortimentu v podobe novej a netradičnej veľkosti balenia, príchute či farebného vyhotovenia,“ vysvetľuje Škriniar.

Jediná ochrana? Dávať pozor a zvýšiť príjem

Sťažnosti či ponosy v prípade zdražovania, ktoré vyplýva z vývoja na svetovom trhu, veľa nezmôžu. Ako uvádza Škriniar, jedinou ochranou pred rastúcimi nákladmi je priebežné zvyšovanie príjmov.

Okrem toho odporúča, aby spotrebitelia boli obozretní a dôsledne sledovali jednotkovú cenu výrobkov – teda koľko gramov alebo litrov výrobku dostanú za svoje peniaze. Nejde predsa o pekný obal, ale o obsah, ktorý v ňom kupujú.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis