Písanie záverečných prác by už čoskoro nemuselo byť nevyhnutnou podmienkou získania vysokoškolského titulu. Ministerstvo školstva navrhuje, aby vysoké školy samy rozhodli, či na konci štúdia bude nutná diplomovka alebo postačí odborná stáž. Cieľom je prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam vo vzdelávaní aj praxi.
Povinné písanie prác môže byť minulosťou
Vysokoškoláci by v budúcnosti nemuseli písať záverečné práce, aby získali titul. Podľa návrhu ministerstva školstva by o podobe ukončenia štúdia rozhodovali jednotlivé vysoké školy. Tie by mohli namiesto bakalárky alebo diplomovky poslať študenta na odbornú stáž. „Pravidlá budú nastavovať vysoké školy, budú mať supervízora a následne budú musieť to portfólio obhajovať pred štátnicovou komisiou,“ uviedol štátny tajomník ministerstva školstva Robert Zsembera (Hlas-SD). Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
Diplomovky nezmiznú úplne, niektoré odbory ich potrebujú
Aj keď sa štát prikláňa k väčšej flexibilite, písanie záverečných prác z vysokých škôl úplne nevymizne. V mnohých odboroch totiž naďalej zohrávajú kľúčovú úlohu pri hodnotení vedomostí. „V niektorých študijných programoch má práca význam, ale v niektorých žiadny význam nemá. Pochopiteľne, pri lekároch v 6. ročníku štúdia je nezmysel vyžadovať písať prácu,“ vysvetľuje rektor Univerzity Komenského v Bratislave Marek Števček.
Stáže ako nová forma záverečnej skúšky
Namiesto práce by mohli študenti absolvovať odbornú stáž, ktorá im umožní rozvíjať praktické zručnosti v teréne. Táto zmena by mohla podľa odborníkov posilniť profesijný rozvoj. „Stáž je zaujímavou alternatívou – prinesie profesijnú zručnosť a vlastný vklad. Prichádzame čiastočne o vedeckú zložku pri písaní záverečných prác,“ hodnotí Ivana Cimermanová, prorektorka pre vzdelávanie z Prešovskej univerzity.
Práve na Prešovskej univerzite študuje veľké množstvo budúcich učiteľov. Pre nich by bolo prirodzeným záverom štúdia zapojenie sa do výučby ako asistenti učiteľov. „Potrebovali by sme umiestniť na stáž 2200 ľudí, potrebovali by sme aj tútora na vedenie,“ dopĺňa Cimermanová s poukazom na praktické výzvy, ktoré nový systém prináša.
AI mení pravidlá hry, systém sa musí prispôsobiť
Do tvorby záverečných prác čoraz viac vstupuje umelá inteligencia, čo podľa mnohých oslabuje ich hodnotu. Aj preto sa ministerstvo školstva usiluje o reformu, ktorá zohľadní nové technologické výzvy.
Zmeny najskôr v roku 2026
Ak návrh prejde legislatívnym procesom, prvé zmeny by mohli vstúpiť do platnosti už v roku 2026. Všetko však závisí od rozhodnutia vlády a parlamentu.