Nie všetko, čo sa zrútilo spolu so železnou oponou, skončilo v zabudnutí. Kedysi ste mohli v bývalej NDR získať Trabanta výmenou za prepravku piva, alebo Moskviča za fľašu vodky. A kto by bol vtedy uveril, že obyčajný Wartburg raz dosiahne cenu 20-tisíc západných mariek (10 000 €)? No dnes je to realita, ktorá znie ako sen pre zberateľov!
Áut z východného bloku je čoraz menej, no spomienky a nostalgiou poháňaný dopyt rastú. Aj keď trabanty a spol. nikdy neporazili západnú konkurenciu výkonom či komfortom, cenovo sa im dnes mnohé modely vyrovnajú – ba dokonca ich aj predčia.
Experti z Classic Data porovnali ceny klasických áut z bývalého socialistického bloku. Výsledok? Niektoré modely narástli na hodnote aj o 82 %. Tu je horúca desiatka, ktorú by si mal poznať každý fanúšik veteránov:
10. Škoda 120 – legenda s limitovaným ziskom
Síce zaznamenala nárast ceny o približne 700 eur, no to je len kvapka v mori – hlavne, ak zvážime, že parkovanie v meste môže stáť viac než samotné auto. Na druhej strane, za necelých 5 000 eur dostaneš klasiku s 50 koňmi, prekvapivo veľa priestoru a jazdné vlastnosti, ktoré zaručene pobavia. A náhradné diely? Smiešne lacné.
9. Škoda Felicia Cabrio – retro klenot s vetrom vo vlasoch
Tento kabriolet z 50. rokov ťa nielenže prenesie v čase, ale aj do sveta pohodovej jazdy. Áno, naozaj sa volá Felicia, ale s novodobou hatchbackovou sestrou nemá nič spoločné. V skutočnosti ide o premenovanú Octaviu! Za približne 22 000 eur si však môžete užiť posledné sériové kabrio od Škody.
8. Lada 1200 – sovietsky pracant s talianskymi koreňmi
Hoci vyzerá ako Fiat 124, ide o poriadne prekopanú ruskú verziu. Lada síce vznikla podľa talianskeho receptu, no s tisíckou vlastných úprav. Dnes má výhodu – diely sú dostupnejšie ako pre pôvodného Fiata a jej retro štýl si opäť nachádza svojich fanúšikov. Môžete ju získať už od 7 000 €.
7. Moskvič-412 – zabudnutý hrdina rely tratí
Tento Moskvič mal kedysi povesť nezničiteľného pretekára – zvládol aj World Cup Rally 1970 či London–Sydney Marathon. Mal síce svoju éru, no po nástupe Lady začal upadať do zabudnutia. Dnes sa však vracia na výslnie ako spoľahlivý veterán s dušou doby za 7 900 €.
6. Tatra 603-2 – československý tank v obleku limuzíny
Obrovský volant, mohutné telo a vzduchom chladený V8 motor vzadu – Tatra je iná liga. Pôsobí masívne, no jazdí prekvapivo ľahko. Model 603-2 z roku 1962 má dodnes kultový status. A ten osemvalcový zvuk? To musíte zažiť na vlastné uši. No tá cena! Dnes sa šplhá na neuveriteľných 40 000 €!
5. Wartburg 353 Tourist
V krajine, kde sa dalo cestovať len podľa nariadení režimu, mal model s príznačným názvom „Tourist“ mimoriadny spoločenský status. Kombi verzia Wartburgu 353 síce niesla prívlastok, ktorý evokoval slobodu a dobrodružstvo, no pre väčšinu bežných ľudí zostával len nesplneným snom.
Aj keď sa dlhé roky považoval za zastaraný dvojtaktný automobil, v poslednom období jeho obľuba zreteľne rastie – zachovalé kusy si dnes držia cenu blížiacu sa k hranici 10 000 eur. Z niekdajšieho dostupného „turistu“ sa tak stáva zberateľský klenot. Je to ešte vozidlo na dovolenky, alebo už investičný artikel?
4. Trabant 601
Legendárny model so škrupinou z duroplastu dnes patrí medzi uznávané klasiky a zberateľmi vyhľadávané kúsky. Za približne 6 900 eur získate veterána, ktorý síce neohúri výkonom, ale zaručene vzbudí pozornosť všade, kde sa objaví. A s trochou plánovania zvládne aj kopcovitý terén – pomaly, ale štýlovo.
3. Trabant 601 Universal
Bronz získava praktickejšia kombi verzia Trabantu, známa pod názvom Universal. Oproti sedanu ponúka omnoho lepší prístup k batožinovému priestoru a od roku 1981 bola vybavená aj zadným stieračom. Trochu komplikácií prinášal len strešný stan – jeho rebrík znemožňoval pohodlné otváranie zadných dverí. To však fanúšikov tejto verzie od kúpy zvyčajne neodradí a dnes ho môžete mať od 7 700 eur.
2. Wartburg 353 Limousine
Strieborné miesto obsadil elegantný sedan, ktorý síce stojí o čosi menej než verzia Tourist, no cenovo ju už dobieha na sume 9 600 eur. Wartburg 353 Limousine je nielen nostalgická spomienka, ale aj prekvapivo praktické vozidlo na každodenné používanie. Ponúka až 525 litrov batožinového priestoru, výborný výhľad a pohodlie, ktoré si nič nezadá s francúzskymi limuzínami svojej doby. Vďaka vyššiemu podvozku a mäkkému odpruženiu si poradí aj s nerovnosťami našich ciest.
1. Tatra T613
Víťazom rebríčka sa stáva Tatra T613 – ikonická limuzína pre elitu. Hoci jej hranatý vzhľad a tmavé farby pôsobia stroho, išlo o reprezentatívne vozidlo určené pre najvyšších funkcionárov. Vzduchom chladený osemvalec s objemom 3,5 litra a výkonom 165 koní dodával Tatre silný ťah – až natoľko, že pri vyššej rýchlosti sa predná časť odľahčovala. V interiéri dominovali kvalitné materiály a precízne spracovanie, ktorým sa mohla Tatra hrdo porovnávať aj so západnými modelmi. Vyrobených bolo približne 11 000 kusov a dnes patrí k najžiadanejším veteránom, čomu zodpovedajú aj dnešné ceny.