Európska komisia v piatok oznámila, že schválila slovenský program štátnej pomoci v hodnote 300 miliónov eur na podporu železničného sektora, presnejšie na nákup železničných koľajových vozidiel pre nákladné vlaky. Toto opatrenie podporí prechod z cestnej na železničnú dopravu, čiže na ekologickejší spôsob nákladnej dopravy. Podľa oznámenia EK v rámci programu pomoci bude mať štátna podpora formu priamych grantov na financovanie časti nákladov na nové vozne.
Táto pomoc môže pokryť až 50 % nákladov na obstaranie nových nákladných železničných vozňov s maximálnou výškou pomoci 200 miliónov eur na žiadateľa. Podpora využívania železničnej nákladnej dopravy, je aj kvôli tomu, pretože je menej znečisťujúca ako cestná doprava a znižuje dopravné zápchy.
Poskytnutá štátna pomoc bude mať zase „stimulačný účinok“, pretože príjemcovia by bez verejnej podpory tieto investície neuskutočnili. Celkovo to prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú dopravu.
Vďaka kvalite projektov máme na infraštruktúru
Slovensko dosiahlo mimoriadny úspech v oblasti dopravy. V rámci aktuálnej výzvy Nástroja pre prepájanie Európy (CEF – Connecting Europe Facility) sa podarilo získať aj viac než 141 miliónov eur z európskych grantov na modernizáciu železničnej infraštruktúry. Slovenské projekty sa presadili v silnej konkurencii 27 členských štátov EÚ a získali takmer 8 % z celkovej kohéznej obálky CEF. Podpora smeruje do strategických železničných projektov, ktoré prispejú k zvýšeniu bezpečnosti, rýchlosti, interoperabilite a ekologickosti železničnej dopravy.
„Je skvelou správou, že Železnice Slovenskej republiky budú môcť práve vďaka financiám z CEF pokračovať plynule modernizáciou ďalšieho úseku od Vydrníka až po Spišskú Novú Ves. Na tento projekt sme získali takmer sto miliónov eur,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž.
Kľúčové projekty:
- Modernizácia železničnej trate Vydrník – Spišská Nová Ves
- Zvýši sa traťová rýchlosť až na 160 km/h, skráti sa čas cestovania, zavedie sa nový systém riadenia dopravy a trať bude kompletne elektrifikovaná
- Projektová dokumentácia pre modernizáciu ďalšieho kľúčového úseku Košice – Čierna nad Tisou až po hranicu s Ukrajinou
- Rekonštrukcia železničnej stanice Čierna nad Tisou, ktorá je významným uzlom pre osobnú i nákladnú dopravu
- Modernizácia výhybiek v lokalite Barca, čím sa zvýši bezpečnosť a plynulosť dopravy v košickom železničnom uzle
- Modernizácia trakčnej meniarne v Ruskove
- Modernizácia 23 nákladných lokomotív ZSSK CARGO – inštalácia ERTMS/ETCS
- Inštalácia ETCS na 29 osobných železničných vozidlách ZSSK
Kombinované financovanie
„Európska komisia vyslovene ocenila zlepšenie kvality našich projektov. Je to výsledok systematickej prípravy, odborného prístupu a intenzívnej spolupráce s Bruselom. Veľmi nás teší, že aj ďalšie naše zámery – napríklad modernizácia železničnej trate Paludza – Liptovský Hrádok či obnova prekládkového terminálu Dobrá – získali v hodnotení výborné skóre. Po vydaní stavebných povolení budú mať v ďalšom kole reálnu šancu uspieť a získať podporu z európskych fondov. V každom prípade ideme tieto projekty kombinovane financovať z Programu Slovensko a keďže sa niektoré z nich už obstarávajú, čo chvíľa sa začne aj stavať, “ povedala štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.