Josef Abrhám patrí k ikonám československej kinematografie, ktorého úlohy vo filmoch aj seriáloch sa zapísali do pamäti divákov. Jednou z najznámejších je komédia Vrchní, prchni!, pôvodne písaná pre iného herca. Scenárista Zdeněk Svěrák dodnes rozmýšľa, ako by sa hlavnej úlohy zhostil jeho favorit.
Skromné začiatky a študentské roky
Josef Abrhám sa narodil 14. decembra 1939. Po maturite pracoval v tehelni, aby si mohol dovoliť štúdium na vysokú školu ako robotník. Začínal na VŠMU v Bratislave, neskôr prestúpil na brniansku JAMU, kde sa definitívne rozhodol pre hereckú dráhu.
Vo filme debutoval ešte počas štúdia v roku 1961 v snímke Strop. Väčšiu úlohu získal o rok neskôr vo filme Neschovávejte se, když prší. Informuje o tom portál Topky.
Kultové filmy a nezabudnuteľné postavy
Abrhámova kariéra je bohatá a pestrá. Objavil sa vo filmoch ako:
- Pension pro svobodné pány
- Ostře sledované vlaky
- Holka na zabití
- Marečku, podejte mi pero
- Vrchní, prchni!
- Slavnosti sněženek
- Kafka
- Šakalí léta
- Všichni moji blízcí
- Obsluhoval jsem anglického krále
- Anděl Páně 2
Okrem filmov sa Abrhám objavil aj v populárnych seriáloch: Byl jednou jeden dům, Nemocnice na kraji města, Malý pitaval z velkého města, Cirkus Humberto, Náhrdelník či Trpaslík.

Vrchní, prchni! – úloha, ktorá mala byť pre iného herca
Jeho obsadenie do komédie Vrchní, prchni! vyvolalo napätie medzi scenáristom Zdeňkom Svěrákom a režisérom Ladislavom Smoljakom. Svěrák pôvodne písal úlohu pre Petra Nárožného. Režisér však chcel, aby charakter hlavného hrdinu nebol od začiatku komický, ale postupne nadobúdal humorný rozmer. Výsledkom bolo obsadenie Abrháma.
„Ťažko povedať, či je to dobre, alebo nie. Pepík to urobil nádherne, ale neviem, ako by to urobil Petr…,“ priznal Svěrák.
Osobný život
Josef Abrhám bol ženatý s herečkou Libušou Šafránkovou. Ona zomrela 9. júna 2021, on ju nasledoval 16. mája 2022. Spolu mali syna Josefa, ktorý sa venuje dokumentárnej réžii.
Zdeněk Svěrák bez liekov už nezaspí
„Naozaj ma veľmi zarmucuje, čo sa deje v našej i svetovej politike, takže sa predtým schovávam do úkrytu, ktorý mi poskytuje písanie, tak ako to kedysi hovorievala aj Božena Němcová,” priznal podľa Plusky Svěrák s tým, že aj zdanlivo jednoduché zaspanie si dnes vyžaduje pomoc liekov.
Priatelia, čo ostali len vo filmoch
Odchod najbližších kolegov ho stále hlboko zasahuje. Vzťah s Ladislavom Smoljakom bol pre neho nielen profesijný, ale aj osobný. Spomína aj kolegu Honzu Kašpara, ktorý až do posledných dní účinkoval na javisku, hoci potreboval kyslíkovú bombu. V kolektíve Divadla Járy Cimrmana našiel Svěrák podporu, vďaka ktorej mohli účinkovať aj zdravotne znevýhodnení kolegovia.

Svěrákov talent čerpal z každodenných situácií. „Najlepšie nápady sú tie, ktoré sú odpozorované priamo zo života. Len ich stačí správne umiestniť a vypointovať,” tvrdí. Dialóg „stěrače stírají” vznikol práve na základe reálnej skúsenosti. Rovnako aj námet na film Vrchní prchni vzišiel z bizarného omylu v reštaurácii, kde si ho pomýlili so zamestnancom.
Súkromie, popularita a politické repliky
Hoci je známa osobnosť, sú chvíle, keď by rád ostal nepoznaný. Z metra často uniká, ak zbadá skupinu školákov. Inšpiráciu však nachádza aj v bizarnostiach politickej reči. „Mám na to dostatočný časový priestor,” uvádza ako príklad frázu, ktorá ho zaujala natoľko, že si ju poznamenal.
Film Na samotě u lesa označuje ako zlomový. Hoci začínali ako tvorcovia komédií, práve tu sa objavili prvky dojatia. Príbeh deda Komárka sa mu retrospektívne zdal oveľa bolestnejší. Dielo Obecná škola sa zas dotýka jeho osobných spomienok. Jeho syn Jan, ktorý ho režíroval, podľa Svěráka dokázal preniesť atmosféru detstva na filmové plátno lepšie než jeho vlastná pamäť.


