Spoločnosť Nike nedávno oznámila, že výmena na poste generálneho riaditeľa prinesie zmenu v ich vedúcich pozíciách. John Donahoe, ktorý bol generálnym riaditeľom od roku 2020, opustí svoj post v októbri 2024, pričom ho nahradí Elliott Hill. Táto výmena sa stretla s pozitívnou reakciou zo strany investorov, čo viedlo k dočasnému nárastu akcií spoločnosti. Napriek tomu však analytici upozorňujú, že spoločnosť čaká náročné obdobie a neexistujú rýchle riešenia na jej problémy.
Podľa barrons.com, Nike čelí viacerým výzvam, vrátane spomaleného rastu predaja, ktorý bol čiastočne spôsobený silnejúcou konkurenciou a poklesom dopytu na čínskom trhu. Podľa analytika Matthew Bossa z J.P. Morgan môže Nike očakávať ďalší pokles predaja vo svojich priamych a veľkoobchodných kanáloch. Štatistické údaje naznačujú, že návštevnosť webových stránok Nike klesla približne o 20 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom a tržby z veľkoobchodu v Severnej Amerike poklesli o 9 %.
Nike nasledovala príklad Boeingu
Podľa sme.sk, Nike čelí podobným problémom ako spoločnosť Boeing, keď manažment zameraný výhradne na biznis nahradil vášnivých technikov, čo spoločnosť stálo miliardy dolárov. Po sérii nesprávnych rozhodnutí sa Nike stala zraniteľnou voči konkurencii, ktorá sa chopila príležitosti. Tento posun v stratégii, kde dominovala snaha o rýchly zisk, priniesol Nike výrazné finančné straty.
Boss predpovedá, že problémy pretrvajú aj po ohlásení výsledkov za prvý fiškálny štvrťrok 1. októbra. Okrem toho má Nike problémy aj s konkurenciou v Číne, kde konkurenti, ako napríklad Topsports, získavajú podiel na trhu. Aj napriek týmto výzvam je Boss optimistický ohľadom návratu veteránov do vedenia Nike. Elliott Hill, ktorý predtým pôsobil ako prezident značky Jordan a riadil spotrebiteľské a trhové stratégie spoločnosti, je považovaný za správnu osobu na obnovu rastu Nike.
Ďalší analytici, ako Cristina Fernández z Telsey Advisory Group, považujú zmenu na poste CEO za pozitívny krok, ktorý by mohol priniesť oživenie produktovej inovácie a zvýšiť morálku zamestnancov. Spoločnosť predstavila nové produkty, ako napríklad bežecké topánky Pegasus 41, ktoré zaznamenali dobrú odozvu zo strany zákazníkov. Napriek niektorým krátkodobým obavám sú analytici presvedčení, že dlhodobo má Nike potenciál na pozitívny vývoj.
Fernándezová tiež uviedla, že distribútori v Severnej Amerike sú nadšení z nových produktov, ktoré spoločnosť plánuje uviesť na trh. Aj keď sa očakáva, že prechod na nového generálneho riaditeľa bude nejaký čas trvať, Fernándezová verí, že zmena môže pomôcť naštartovať rast v nasledujúcich štvrťrokoch.
Návrat môže byť pomalý
Hoci je zmena vedenia vnímaná ako pozitívny krok, analytici varujú, že návrat k rastu môže byť pomalý. Okrem tlakov na domácom trhu sa očakáva, že trhy ako Čína budú naďalej čeliť slabému dopytu v dôsledku oslabujúcej ekonomiky a konkurenčných tlakov. Spoločnosť tiež musí čeliť výzvam v oblasti inovácie produktov, keďže jej veľkoobchodné objednávky zostávajú slabé.
Napriek tomu všetkému je nový generálny riaditeľ Elliott Hill optimistický. Uviedol, že je pripravený viesť spoločnosť do „jasnejšej budúcnosti“ a spolupracovať s partnermi na globálnej úrovni, aby zabezpečil, že Nike bude schopné opäť rásť. Hillova predchádzajúca práca v Nike a jeho hlboké znalosti o značke a trhu dávajú analytikom nádej, že sa Nike pod jeho vedením vráti k rastu, hoci to môže trvať niekoľko kvartálov.
Celkový konsenzus medzi analytikmi je, že Nike čelí náročnej dobe, ale s novým vedením a plánovanými inováciami má spoločnosť potenciál prekonať svoje súčasné výzvy a dosiahnuť obnovu rastu v dlhodobejšom horizonte.