Zlaté kone pod kapotou: TIETO automobilky zarábajú na jednom aute tisíce, INÉ len pár drobných

automobilka peniaze
Ilustračné fotografie. Zdroj: ISTOCK/IherPhoto, FOTO TASR/Erika Ďurčová, ISTOCK/exopixel, koláž: iStream
Reklama

Predať auto neznamená automaticky zarobiť balík. Niektoré značky si z každého predaného vozidla ukroja poriadny kus koláča, iné ledva pokryjú náklady. Prekvapivo sa medzi najziskovejšie nedostali len luxusné značky, ale aj výrobcovia známi lacnejšími modelmi. Kto kraľuje svetovému rebríčku ziskovosti a kto prepadol na dno?

Viac áut ≠ viac peňazí: Prečo objem predaja nestačí?

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že čím viac áut automobilka predá, tým viac zarobí. Realita je však omnoho zložitejšia. Kľúčovým ukazovateľom je tzv. operatívna marža, ktorá vyjadruje, koľko zisku zostane z každého predaného vozidla po odrátaní nákladov. V roku 2024 sa síce celkový počet predaných áut mierne znížil, no napriek tomu priemysel zaznamenal rast tržieb vďaka vyšším cenám a výmenným kurzom, píše portál Pravda.sk.

Králi ziskov: Ferrari, Porsche a… Suzuki?

Ako sa dalo čakať, Ferrari si udržalo neohrozené prvenstvo. Z každého auta si pripisuje neuveriteľných 136 671 eur zisku. Pomohlo tomu aj nové SUV Purosangue, ktoré je beznádejne vypredané na niekoľko rokov dopredu.

Na druhom mieste je Porsche s maržou 14,06 %, no skutočné prekvapenie prichádza na treťom mieste, kde sa umiestnilo Suzuki. Tento japonský výrobca síce neoslní luxusom, no brilantne zvláda optimalizáciu nákladov, čo mu zabezpečilo maržu 10,3 %, dokonca predbehol aj giganta Toyota.

Top 5 najziskovejších automobiliek v 2024:

  1. Ferrari – 28,15 %
  2. Porsche – 14,06 %
  3. Suzuki – 10,3 %
  4. Toyota – 10,25 %
  5. Subaru – 9,83 %

Na hrane prežitia: Značky, ktoré ledva dýchajú

Na opačnom konci spektra sa ocitli značky, ktoré majú problém udržať sa nad vodou. Absolútnym sklamaním je Great Wall s operatívnou maržou len 0,87 %. Z každého auta takmer nič nezarobí. Podobne zle sú na tom aj Nissan (1,22 %) či Stellantis, ktorý zaznamenal drastický pokles z 11,81 % na 2,35 %. Tento prepad sa zrejme podpísal aj pod odchod šéfa Carlosa Tavaresa.

Top 5 najmenej ziskových automobiliek v 2024:

  1. Great Wall – 0,87 %
  2. Nissan – 1,22 %
  3. Stellantis – 2,35 %
  4. Tata Group – 2,4 %
  5. Ford – 2,82 %

Luxus vs. efektivita: Prekvapenia z Japonska a Číny

Aj keď si mnohí myslia, že luxusné značky sú automaticky najziskovejšie, efektívne riadenie výroby dokáže spraviť zázraky aj v masovom segmente. To dokazuje práve Suzuki či Hyundai-Kia. Naopak, ani čínske značky, ktoré boli kedysi synonymom rastu, sa nevyhli kríze. Viaceré skrachovali alebo sa prepadli do strát.

Kvalita nestačí, rozhoduje stratégia

Zisk na jednom aute dnes závisí od celého radu faktorov. Konkrétne od výrobnej efektivity cez cenotvorbu až po správne načasovanie nových modelov. Ferrari je ukážkou luxusu, Suzuki zasa minimalizácie nákladov. Kto chce v automobilovom svete prežiť, musí hrať hru premyslene. A ideálne na viacero frontov.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis