Zlý stav koľajníc na slovenskej železnici spôsobuje problémy nielen v osobnej, ale aj nákladnej doprave. Mnoho dopravcov radšej volí obchádzkovú trasu.
Slovenské železnice zápasia s vysokým investičným dlhom, ktorý sa výrazne prejavuje aj v nákladnej doprave.
Opotrebované koľajnice, znížené rýchlosti a meškania vlakov spôsobujú problémy nielen v osobnej preprave cestujúcich, ale nákladní dopravcovia evidujú stratu zákaziek a finančné škody, píše STVR.
Negatívny dopad na naše železnice
Dopravcovia upozorňujú, že zlý technický stav tratí ohrozuje konkurencieschopnosť železničnej prepravy. Na modernizáciu a údržbu by podľa odhadov bolo potrebných viac než miliardu eur. Bez týchto investícií sa situácia podľa odborníkov nezlepší.
„Keď niekde zmeškáte nejaký slot, tak bavíme sa, že je meškanie dve až tri hodiny, ale pre vás to znamená, že vás vyloží až o týždeň. Čiže niekedy to má naozaj neblahé aj materiálne dôsledky na dopravcov,“ opisuje dôsledky výpadkov prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska Ján Biznár.
Preplnené trate podľa dopravných analytikov spôsobujú, že sa niektoré nákladné vlaky na slovenskú železničnú sieť prakticky nezmestia. Výsledkom je, že dopravcovia radšej volia obchádzkové trasy mimo Slovenska, čím štát prichádza o poplatky za využívanie tratí.
„To má negatívny dopad na železnice Slovenskej republiky. Neplatia tým pádom vlakom kilometre za prejdené koľajnice u nás, lebo nákladná doprava za to platí,“ pokračuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Práce nemožno robiť naraz
Rezort dopravy tvrdí, že situáciu aktívne rieši a pripravuje sériu modernizačných projektov. Momentálne má rozpracovaných niekoľko úsekov.
„Modernizácia uzla Žilina, modernizácia trate Poprad – Vydrník, modernizácia trate Čadca – štátna hranica SR/ČR, elektrifikácia trate Humenné – Bánovce nad Ondavou, rekonštrukcia trate medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou alebo niekoľko modernizácií regionálnych tratí z plánu obnovy,“ ozrejmilo Ministerstvo dopravy SR.
Rezort zároveň upozorňuje, že práce nemožno robiť naraz. „Proces opráv musí mať určitú postupnosť. Nemôžeme opravovať trate vo veľkom rozsahu naraz, pretože by skolabovala železničná doprava – nákladná aj osobná,“ vysvetlil rezort.
Záväzný harmonogram opráv
Prevádzkovatelia vlakov požadujú, aby bol harmonogram opráv a výstavby záväzný, a to nielen pre aktuálnu vládu, ale aj pre budúce kabinety. Chcú tak zaručiť, že sa modernizácia nebude neustále odkladať. Kým sa však projekty dostanú do realizácie, železnice ostávajú brzdou namiesto motora hospodárstva.
„Musí sa stavať rýchlo a efektívne, nie ako u nás, čo sme zvyknutí, že to, čo sa môže urobiť za dva roky, robíme šesť až desať rokov. To je neprípustné, s tým treba niečo urobiť. Ale tu majú maslo na hlave viaceré vlády, to nie je len vec tejto vlády,“ dodal podpredseda hnutia KDH Viliam Karas.


