Známa česko-slovenská značka ZATVÁRA svoje predajne! Sú jej problémy spôsobené lacnými zahraničnými konkurentmi?

baťa-obchod
Zdroj: TASR, Pixabay.com, Canva
Reklama

Legendárny predajca obuvi Baťa má za sebou ďalší rok v červených číslach. Straty, ktoré sa vlečú už viac ako desať rokov, spôsobujú, že firma musela zatvoriť viac ako polovicu svojich predajní na Slovensku.

Od roku 2013 sa jej hospodárenie stabilne pohybuje v stratovej oblasti, pričom v poslednom období došlo k zatvoreniu viacerých pobočiek v rôznych mestách. Minulý rok firma vykázala stratu vo výške 1,45 milióna eur, čo je o štvrtinu viac než v roku 2023, keď jej strata dosiahla 1,16 milióna eur. Tržby sa v posledných rokoch pohybovali medzi siedmimi až ôsmimi miliónmi eur, informuje portál regiony.zoznam.sk.

Zdroj: Finstat

Znižovanie počtu predajní a dôvody

Kým ešte v roku 2022 mal Baťa na Slovensku 17 predajní, dnes ich ostalo len osem. Predajne kedysi boli v mestách ako Žilina, Banská Bystrica, Trnava, Ružomberok, Zvolen či Martin, no dnes sú z nich len spomienky. Aktuálne má firma predajne v Bratislave v obchodných centrách Eurovea a Avion, v Poprade v nákupných centrách Max a Forum a v ďalších mestách, ako Nitra, Trenčín, Prešov či Košice.

Problémy legendárnej značky majú viacero dôvodov. Mnohí zákazníci dnes uprednostňujú nákupy online, čo znižuje návštevnosť kamenných predajní. Okrem toho sa zvyšujú náklady na prevádzku – mzdy, prenájmy či energie, ktoré za posledné roky výrazne stúpli.

Odborník Jozef Orgonáš z Ekonomickej univerzity v Bratislave upozorňuje, že hoci má Baťa vlastný e-shop, nereflektuje aktuálne trendy v móde a jeho komunikácia je slabá. „Firmy by mohlo pomôcť viac predajov vo veľkých nákupných centrách,“ dodáva odborník.

Zdroj: Finstat

Nástup konkurencie a nové výzvy

Na trhu sa objavil nový konkurent, ktorý vážne ohrozuje pozíciu legendárneho predajcu. Spoločnosť WorldBox, pôvodom z Poľska, vstúpila na slovenský trh v priebehu posledných mesiacov. Firma ponúka športovú a mestskú módu s renomovanými značkami ako Adidas, Nike, Puma či Reebok. V súčasnosti má už predajne v bratislavskom Bory Mall a v Liptovskom Mikuláši, pričom ďalšia sa plánuje otvoriť v Michalovciach.

„Podľa aktuálnych informácií firma hľadá zamestnancov aj do nových predajní v mestách Spišská Nová Ves, Lučenec, Rimavská Sobota a Piešťany,“ informuje portál. WorldBox patrí do skupiny Modivo, ktorá na Slovensku prevádzkuje takmer 50 kamenných predajní a e-shop CCC. Súčasťou portfólia sú aj prémiové eshopy Modivo, Eobuv.sk či HalfPrice.

Značka je určená najmä pre mladších zákazníkov a jej cieľom je rozšíriť sieť predajní, ktorá by mohla čoskoro dorovnať počet pobočiek Baťa. Bez prispôsobenia sa moderným trendom však legendárny predajca čelí možnému odlivu zákazníkov a postupnému odchodu z trhu.

História spoločnosti Baťa

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Z domova